TIPS MENJAGA BIBIR


Kulit bibir tidak terlepas dari bahaya UV. Kalau sudah terlalu lama terdedah dengan sinaran, tidak mustahil kulit bibir akan pecah, kering dan berdarah. Sebaiknya sapukan balm bibir yang mengandungi aksi penghalang sinaran UV. Dengan ini, pH bibir tetap selamat walaupun anda berada dibawah terik mentari.
Rasanya anda tahu perkara ini. Perbuatan membasahkan bibir dengan air liur adalah salah. Air liur yang kering dibibir sebenarnya akan mengeringkan lagi pelembap semula jadi di bibir anda. Hasilnya bibir yang lembap hanya seketika. Sudahnya, ia akan menjadi pucat dan bertambah kering.
• Jika bibir anda mengalami alahan, gunakan krim bibir sebelum menyapu gincu. "vaseline" adalah antara produk yang diyakini. Kekerapan bergincu biasanya mudah membuatkan bibir anda cepat kering dan hilang lembapan semulajadinya.
• Bibir juga memerlukan vitamin yang cukup untuk memastikannya kekal sihat. Oleh itu,banyakkan mengambil makanan yang berkhasiat terutamanya buah dan sayur.
• Jika bibir anda terluka atau mengelupas, jangan mengenakan pengilat bibir rumusan pudina. Walaupun ia sejuk, tindakan itu hanya akan menambahkan rasa luka dan pedih. Akibatnya keadaan bibir akan menjadi lebih serius.
• Jangan mengambil alkohol. Alkohol bukan saja menerbitkan bau yang tidak enak pada mulut, bahkan ia akan mengeringkan bibir dan mengusamkan warnanya.
• Untuk membantu mengekalkan bibir yang sihat dan kuat, pilihlah gincu yang bervitamin. Sekarang ini banyak pilihan gincu yang mempunyai pelbagai khasiat vitamin E, A dan C. Tidak dinafikan, gincu seperti ini agak mahal harganya tapi apalah sangat demi mendapatkan bibir yang mekar.Bak kata orang, alah membeli menang memakai.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS