HIDUP TENANG WALAUPUN BERHUTANG


Kemudahan hutang
Hutang secara asasnya bukan sesuatu yang buruk. Ia dibenarkan oleh agama dan merupakan kemudahan untuk menangguhkan bayaran pada satu tarikh yang dipersetujui oleh kedua pembeli dan penjual.
Sejarah hutang berkembang-pesat seiring dengan penubuhan bank. Bank (konvensional mahupun Islam) hidup dengan memberi hutang. Selain pelaburan, pendapatan besar bank ialah dari pembayaran balik pinjaman beserta faedah @ buka a.k.a riba.
Hutang dan riba
Hutang menjadi masalah apabila bercampur dengan riba. Riba ialah penambahan bayaran dari jumlah pokok yang dipinjam. Walau apa definisi atau istilah yang digunakan, selagi mana ia menjadi penambahan berkadaran dengan jumlah hutang, maka ia dianggap riba.
Riba, walaupun sedikit diancam keras dan tegas oleh Allah dalam kitabnya. Riba diharamkan bukan sahaja dalam Islam, bahkan dalam 2 agama samawi yang lain yakni Yahudi dan Kristian.

Hidup tanpa hutang
Perubahan gaya hidup menyebabkan manusia sukar bebas dari hutang. Hampir semua benda boleh dibeli dengan gaya hutang bermula dari rumah hinggalah ke kain batik. Ini dijelaskan oleh penulis dalam satu sesi bicara buku sempena Pesta Buku Read Malaysia baru-baru ini.

Hutang boleh dikategorikan kepada 2.


1. Hutang yang baik
Iaitu hutang yang menambah nilai aset pinjaman. Contoh hutang jenis ini ialah membeli rumah. Secara umumnya pinjaman perumahan baik.

2. Hutang yang tidak baik.
Memberi fokus kepada 2 jenis hutang yang paling kritikal dan merbahaya jika tidak dijaga.
1. Kad kredit. Dengan kadar faedah 18%, kad kredit telah menyebabkan tidak sedikit manusia jatuh muflis. Sehinggakan kadar faedahnya boleh melebihi nilai asal pinjaman. Betapa besarnya bahana riba. Ia bawah sedikit dari along dan ceti haram. Bahkan apa bezanya?
2. Bayaran mudah ansuran. Kaedah ini berjaya memperdaya manusia untuk memiliki sesuatu yang tidak patut mereka miliki. Dengan tanpa sedar, ramai pelanggan terpaksa membayar lebih untuk suatu produk dengan kaedah bayaran ansuran.

Asalnya hutang itu merupakan satu kemudahan dalam urusniaga. Namun dek kerana sikap rakus satu pihak, maka ia telah dieksploitasi untuk membuat untung semaksima mungkin.
Lihat senarai Pengarah syarikat korporat yang mendapat bayaran tertinggi, kebanyakanya dari syarikat kewangan dan bank. Apa yang mereka niagakan? Hanya mengalih-alihkan wang pendeposit dan mengaut untung dengan cara yang haram.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS