Isnin, April 05, 2010

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS


Lelaki sentiasa berkeinginan untuk seks. Kalau boleh, setiap hari mahu melakukannya, cuma isteri saja yang tidak larat untuk memenuhi hasrat tersebut. Memang jarang sekali ada lelaki yang menolak bila ada permintaan seks daripada isteri. Ibarat perumpamaan kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan, begitulah reaksi suami. Tidak mustahil juga suami akan terus saja menarik tangan masuk ke kamar.

Tetapi bagaimana perasaan bila suami bersikap sebaliknya? Percayakah kalau dikatakan ada masanya lelaki juga akan menolak seks mestipun ditawar dan digoda oleh pasangannya? Ketika ghairah sedang membara dan berharap respons positif darinya tiba-tiba suami menolak. Bukan saja harapan berkubur, terpaksa pula berdepan dengan perasaan malu. Setiap wanita yang bergelar isteri pastinya akan kecewa dengan penolakan suami seperti ini.

Penolakan suami dalam melakukan hubungan seks akan menyebabkan isteri mengeluh dan memendam rasa. Selain itu pasti akan tersimpan sangkaan buruk di benak fikiran mereka apabila keinginan untuk hubungan seks ditolak atau tidak diendahkan. Tidak mustahil sekiranya, isteri yang berhadapan dengan situasi ini merasai suami tidak lagi mencintai ataupun beranggapan suami sudah tidak bernafsu lagi melihat dirinya. Lebih buruk lagi sekiranya isteri merasakan bahawa penolakan tersebut adalah kerana kehadiran pihak ketiga.

Namun begitu sebelum terlintas berbagai lagi anggapan buruk di fikiran, anda seharusnya menyedarkan diri. Fikirkan dahulu kemungkinan penyebabnya sebelum bersangka yang bukan-bukan tentang diri suami anda. Sebagai isteri anda hendaklah peka dengan perubahan suami dan tidak terus membuat tuduhan melulu. Perhatikan faktor di bawah kerana ia mungkin menjadi penyebabnya :

1 Keletihan
Terlalu penat dengan tugas seharian dan juga bebanan di tempat kerja boleh menjadi punca. Akibatnya terlalu banyak masa dihabiskan di tempat kerja, tempiasnya sudah tentu akan dirasai oleh anda sebagai isteri. Suami yang kepenatan pastinya tidak akan mempunyai tenaga melayani hasrat seks isteri. Bagi mereka jika hubungan seks dilakukan dalam keletihan ia sudah tentu akan mengecewakan dan menghampakan pasangannya.

2 Faktor kesihatan
Mungkin suami anda berada dalam keadaan tidak sihat hingga mengakibatkan nafsu seksnya menurun. Perkara sedemikian perlu diambil perhatian. Ada kalanya masalah kesihatan yang dialami oleh pasangan masing-masing tidak ditunjukkan tetapi didiamkan sahaja Walaupun hanya disebabkan pening kepala atau sakit perut, ia tetap akan memberi kesan terhadap nafsu seks. Jadi sebelum anda berfi kiran negatif tentang penolakan seks dari suami tanyakanlah tentang keadaan dirinya terlebih dahulu.

3 Tidak selesa
Penolakan mungkin juga disebabkan keadaan tidak selesa yang dirasai oleh suami. Mungkin kerana keadaan dirinya yang terlalu lapar atau terlalu kenyang. Keadaan persekitaran seperti terlalu panas atau tidak tenang kerana anak masih belum tidur juga mungkin menjadi punca mengapa si dia menolak kehendak anda. Sebagai isteri anda haruslah bijak menyesuaikan masa dan keadaan pasangan anda sebelum mengambil keputusan untuk mempelawa suami mengadakan hubungan seks. Jika tidak ia mungkin berakhir dengan perasaan kecewa.

4 Perjalanan jauh
Jarang suami menolak permintaan seks daripada isteri melainkan dirinya betul-betul tidak berkemampuan untuk melakukannya. Keletihan yang amat sangat akibat perjalanan jauh boleh jadi penyebabnya. Sekiranya setelah suami memandu jauh dan pada malam harinya menolak ajakan, anda seharusnya memahami dan biarkan pasangan anda berehat saja.

5 Terlalu kerap
Ada juga pasangan yang enggan ataupun terpaksa menolak ajakan pasangannya untuk melakukan seks kerana mereka terlalu kerap mengadakan hubungan badan. Ia menimbulkan rasa jemu dan keletihan pada pasangan. Seelok-eloknya dalam seminggu, anda melakukan hubungan seks satu atau dua kali sahaja.

6 Rawatan atau pengambilan ubat-ubatan
Ubat anti kemurungan dan ubat penurun tekanan darah sering kali menjadi penyebab hilangnya nafsu seks bagi lelaki. Ia juga sering dikatakan penyebab berlakunya disfungsi seksuali pada kaum ini.

7 Kurang tidur
Ketika lelaki mencecah umur kematangan atau dua puluhan, keinginan melakukan seks kadang kala melebihi minat tidur, apatah lagi jika baru mendirikan rumahtangga. Pukul 3 pagi pun mereka sanggup mengejutkan pasangan utnuk seks apabila sedang membara. Tapi seiring dengan pertambahan usia dan temoh perhubungan itu sendiri, minat untuk ebrhubungan intim juga semakin surut. Apatah lagi kepenatan bekerja dan kurang tidur.

8 Tekanan atau stres
Perkara ini selalu menjadi penghalang urusan seks. Stres berpunca daripada pelbagai hal seperti masalah kewangan, penyakit serius yang dihadapi anggota keluarga, perubahan di tempat kerja, dilema keluarga dan istu yang melibatkan keluarga besar. Tapi penyebabnya bukan setakat itu saja, masih banyak perkara lain yang berpotensi untuk menjadi sumber stres.

9 Kadar hormon
Stimulasi sisiologis yang terpenting terhadap minat seksual adalah hormon testosteron. Terlalu banyak prolaktin dan SHBG (sex hormone binding globulin) dapat menghalang nafsu untuk hubungan intim. Jadi, jika alasan hormon menjadi punca masalah, maka ujian darah untuk memeriksa tahap hormon testosterone, prolaktin, SHBG diperlukan.

10 Takutkan keintiman
Mungkin kedengaran agak aneh tapi hakikatnya ada sebilangan lelaki yang takut dengan keintiman kerana pengalaman tidak menyenangkan di masa lalu. Mungkin kerana diliwat atau sebagainya.

11 Masalah identiti
Apabila seseorang lelaki mengalami ketidakpastian mengenai fungsinya di dunia, dalam keluarga, lebih-lebih lagi pada pasangan, maka minatnya terhadap seks juga ikut terhakis. Ia selalu dikaitkan sebagai masalh kemurungan atau depresi. Masalah identiti ini selalunya berlaku apabila seseorang lelaki kehilangan pekerjaan, salah satu anggota keluarga meninggal, serta pertanyaan demi pertanyaan mengenai orientasi seksualnya. Keadaan ini seterusnya akan menyebabkan nafsu seks semakin menurun atau mungkin langsung hilang.

12 Hati tersinggung
Seperti wanita, hati lelaki juga akan terasa bila menyentuh perkara-perkara tertentu yang tidak menyenangkan hatinya. Bila perasaan tersentuh atau tersinggung, lelaki akan memilih tidak melakukan seks sebagai cara menunjukkan rasa tidak puas hatinya. Perkara yang mungkin membuatkan seorang lelaki tersinggung antaranya adalah sikap pasangan yang suka mencela ataupun menjatuhkan air mukanya.

13 Berbeza pendapat
Lelaki juga akan memberontak dan ia akan melampiaskannya dalam bentuk ‘puasa bercinta’ apabila berbeza mendapat ataupun bertengkar dengan pasangan. Sebahagian lelaki memilih ‘menghukum’ pasangan dengan tidak melakukan aktiviti di tempat tidur hingga konflik selesai.

14 Masturbasi
Lelaki yang kerap melakukan masturbasi akan merasakan mereka tidak memerlukan pasangan untuk memuaskan nafsunya. Aktiviti ini semakin menjadi-jadi terutama sejak perkembangan teknologi informasi. Ia menjadi masalah jika terlalu asyik melakukannya sehingga melupakan pasangan sendiri.

15 Fungsi seksual terganggu
Terdapat lelaki yang mengalami disfungsi ereksi, ejakulasi awal ataupun lambat, akan menghindari seks dengan pasangannya. Bagi lelaki ini, daripada kecundang sebelum ‘berperang’, lebih baik tidak memulakan langsung.

96 ulasan:

  1. salam,

    rajin-rajinlah menulis...

    BalasPadam
  2. apa maksud ikan emas ye?

    BalasPadam
  3. Tetapi mcm mana pulak kalau keinginan suami dan isteri selalu berbeza masanye?Saya tak pernah menolak suami bila dia berkeinginan melakukannya, tetapi kalau saya yang berkeinginan, suami selalu menolak dan memarahi saya. Ini menyebabkan saya selalu kecewa dan malu. Saya rasa suami saya terlalu mementingkan diri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Susah nk phm lelaki mcm ni..agaknya lbh selesa dgn mlncp dr nk melayan isteri sendiri...mustahil lelaki normal x mau seks..

      Padam
    2. Saya lagi sedih..suami pernah punya kekasih yg tinggal serumah sebelum jadi mualaf.suami minat hbgn intim..sy baru 23.suami34.dia adalah org pertama dan sbgai org muda sy sgt inginkanbelaian sentuhan n hubungan..tapi malangnya dalam sebulan paling byk pon 4x je..kdg2 2minggu 1x...sy terseksa..sy malu untuk bercerita dgn sapapun..batin sy meronta..rasanya sy perlu cari jalan untuk matikan nafsu sy spy kurg seksa ini...

      Padam
    3. Suami sy juga begitu ..
      Terseksa sgt.sdg mcari jln pyelesaian sendiri

      Padam
  4. Saya/isteri tidak pernah menolak jika pasangan mengajak untuk projek. kami lakukan dengan gembira, dengan berbagai posisi yg baru.

    BalasPadam
  5. abis mcm mne pula bagi pasangan suami isteri yg melakukan hubungan seks 3 kali setahun.isteri memang ingin melakukan, tapi suami sering menolak.

    BalasPadam
  6. Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata : ”Seorang isteri itu belum menunaikan hak Allah selagi dia tidak menunaikan hak suaminya, jika suami berhajat kepadanya sedangkan dia berada di belakang tunggangan, maka janganlah dia menolak.” (Diriwayatkan oleh al-Thabarani dengan isnad yang baik. Berkata al-Haithami : Perawi hadis ini adalah perawi al-Sahih kecuali al-Mughirah bin Muslim, beliau adalah thiqah)

    Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata lagi : ”Jika seorang suami itu memanggil isterinya kerana berhajat kepadanya, maka pergilah kepadanya walaupun ketika itu dia sedang membakar roti.” (Diriwayatkan oleh Ahmad, al-Nasa-ie dan al-Tirmizi ; beliau berkata : hadis hasan sahih)

    Dalam hadis yang lain pula, Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata : ”Demi jiwaku yang ditanganNya, tiada seorang lelaki yang memanggil isterinya untuk bersama, lalu dia menolak, dan suami tidur dalam keadaan marah (tidak redha) maka malaikat akan melaknatnya hingga ke subuh.” (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim)

    Dalam sirah Ummahatul Mukminin radhiyallahu ’anhunna pula, kita dapat lihat dalam sebuah hadis, ’Aisyah radhiyallahu ’anha berkata : ”Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha : ‘Aku perlu melangsaikan beberapa hari puasa Ramadhan (yang ditinggalkan), dan tidaklah aku mengqadha’nya melainkan dalam bulan Sya’aban (kerana menyediakan diri untuk Rasulullah shallallahu ’alayhi wa sallam).” [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim]

    BalasPadam
  7. Sudah terlalu kecewa

    BalasPadam
  8. Bagaimana pula yang INI saya hendak bersama suami saya juga begitu tapi apabila bermulanya perperangan senjata nya akan kendur dalam waktu kehangatan saya teramat kecewa Dan menyebabkan says berfikir mungkin suami saya idak Bernanfsu lagi dengan saya

    BalasPadam
  9. sy bru kahwin 4thn..ank bru seorg 2thn lbh...sy sntiasa mahukan belaian suami..tp suami slalu bg alasan..slalu sy pndamkn perasaan..n menangis sndirian..xtau nk luah kn pada sape2..sedih sbb diri ni bagaikan xdihargai...dh mcm2 cara sy goda dia..tp dia ttp xnk...perasaan curiga sntiasa dlm pikiran sy..bley kira setahun berapa kali je kmi bersama itu pon dia yg nk..sedih btul...

    BalasPadam
  10. Tipu semua ni.....aku xpercaya langsung...ada ke bini yang kuat seks...aku menyesal sangat kawin dengan bini aku menyesal sangat....mohktar9653@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada je... jangan bingai sangat... tu la... kau ni pandai wanita luaran sahaja... patut kau pandai2 la naikkan nafsu bini kau

      Padam
  11. separuh alasan ni blh jgk diterima, separuh lg, ada yg x msuk akal.punca suami dingin seks dgn isteri ni, ada jgk disbbkn tekanan rumah tangga, disbbkan syok sendiri lyn filem porno yg tidak sptutnya, disbbkan pmpn lain kerana krgnya dpt belaian dari isteri, kadang2 disbbkn perkara kecil jdi pertengkaran antara suami isteri, sehingga isteri hilang hormat pada suami, mmbuatkn suami tiada keinginan untuk bersama.ada jgk disbbkan penampilan si isteri tersebut, 80% lelaki curang disbbkn tempat tidur dan kurangnya perhatian dari isteri sbb tu la kite byk dgr kes2 poligami ni.si isteri byk slhkan suami bila berpoligami, tp x nampak kurangnya ape kite pada suami.suami bknlah nak si isteri ni jdi super model utk diri dia, cukup la sekadar memberi perhatian, kasih syg serta hormat pada dia.itu pon sudah cukup menghargai diri dia.jgn la jdi nusyuz.

    BalasPadam
  12. Setuju jugak dengan point number 12. Sebab bila tersinggung, nak balik rumah pun jadi stress... hahaha

    BalasPadam
  13. Saya fkr sy sorg bgtu.. Mungkin bnr mslh hormon.. Isteri inginkan belaian suami bukan sbb kuat seks tp rasa syg itu yg kmi rindukn.. Hubby i miss the old u.. Badly..

    BalasPadam
  14. .. saya juga kerap menangis..masa saya tahu huby x mampu seks lagi atas faktor kesihatan... saya rasa saya ok dan boleh terima.. tapi bila saya sedar bukan sahaja melalui hidup tanpa seks.. dia juga bersikap amat dingin dan hilang nafsu langsung kpd saya..x lagi membelai manja saya di saat2 saya perlukan perhatian.. saya mula merasa amat takut dan tertekan..saya rasa terlalu keseorangan.. saya tahu saya tak mungkin dapat luahkan kepada sesiapa.. saya akan pendamkan perasaan ini.. dan semoga di penghujung jalan.. Allah s. w. t akan beri saya kekuatan.. dan saya akan simpan kasih saya pada huby sehingga di Jannah.. huby.. please help me.

    BalasPadam
  15. alangkah hncur hati ni bl suami ckp nafsu die naik bl tgk prmpuan mengandung. sdgkn sy xmampu utk mengandung. tp mcmna nk mengandung, seks bsama jarang..mcm skgni, da hmpir sbln kami tak bersama... tp phubungn harian normal, die ajk tgk wayang,sentiasa pgg tgn sy bl tgk tv hr2. tp xmelakukn seks dgn sy. knp....sy buntu sgt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pon sama macam tu. Suami mcm biasa, 1 office. Jln pegang Tangan, malam2 tgk TV pegang Tangan. Mesra. Tp dia selalu tolak ajakan saya. Perempuan pon ada nafsu sex juga. LPs dia tolak kami terus bergauh. Terlalu memikirkan diri sendiri. Saya baru kahwin pulak tu

      Padam
  16. alangkah hncur hati ni bl suami ckp nafsu die naik bl tgk prmpuan mengandung. sdgkn sy xmampu utk mengandung. tp mcmna nk mengandung, seks bsama jarang..mcm skgni, da hmpir sbln kami tak bersama... tp phubungn harian normal, die ajk tgk wayang,sentiasa pgg tgn sy bl tgk tv hr2. tp xmelakukn seks dgn sy. knp....sy buntu sgt..

    BalasPadam
  17. Saya seorang isteri yg menjaga penampialan lebih-lebih lagi ketika bersama suami tetapi, itu bukan sesuatu yg penting bg suami saya..kalu tidak masakan ajakan saya sering ditolak mentah-mentah. Selalu menangis sendiri, rasa suami dah tak cinta.Hal ini lebih parah pd bulan Ramadhan kerana suami asyik beribadah setiap malam, sehingga menganggap tidak perlu bersama dengan saya. Kami berkahwin pd usia muda 22 tahun dan kini sudah 36thn, hal ini betul-betul menyiksa hati saya..sedihhhhh sgt.

    BalasPadam
  18. Sedih juga membaca cerita2 teman2 disini para istri.. sy juga tak terkecuali..sbb itu saya termasuk disini. Saya mungkin kerana faktor dia penat. Kami sering berbual dan open dlm hal seperti ini. Suami melayan tapi saya tak dpt kepuasan yg sepatutnya. Setelah baca nota disini.. mungkin saya harus mula menukar penampilan saya berpakaian dirumah, mencantikkan diri juga rumah terutamanya kamar tidur saya. Sbb faktor penat bekerja, dengan keaadan rumah yg selesa, istri yg cantik penampilan, stress di tempat kerja boleh hilang... Harap kita semua dapat bersabar dan berdoa juga uasaha.

    BalasPadam
  19. Saya alami pkra sama..suami baik,btggjwab pd sya dan ank..smua ckup.tp sya x rsa bhgia..dlu kmi tggal berasingan tp rsa bhgia..skang sya rsa kosong..da 3 bln suami x sntuh sy..sskli klau pnt sy fhm..tp thn lepas sya mgndung..smpai ank sya umo 7 bln bru dia sentuh sy kire2 lepas sthun.. itu pun sy yg mulakan..pd sya suami sprti ambil ringan hbgan seks..sya kawen bru sthun lbh tp sya x rsa gembira..sya kecewa tp xde tmpt nk luah .....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  20. Suami saya sudah terus terang ygdia mmg takde selera dan tiada nafsu dgn saya. Dia kata saya mmg cantik sexy semua, tapi dia tak boleh nal sentuh saya.dia kata saya ni mulia. Tapi dia takde perasaan terhadap saya. Tanpa saya ketahui, dia ada hhbungan dgn perempuan lain yg mmg jauh beza dari saya. Dia kata rupa bukan masalah. Dia mmg tak kisah kalau buruk pun.
    Dia da cuba bertahun untuk ada perasaan dgn saya tapi masih tak boleh.
    Semoga Allah akan melimpahkan kasih syg dan cinta antara kami. Insyallah.

    BalasPadam
  21. Jaga hubungan kita dgn Allah, dan yakinlah Allah akan jaga hubungan kita dgn manusia; termasuklah hubungan kita dengan pasangan suami/isteri. Semoga Allah redha dengan usaha kita.

    BalasPadam
  22. Antara sebab knp suami dingin...

    1. Stress..masaalah tempat kerja bw balik rumah...
    2. Ada sesuatu masaalah yg belum selesai...masaalah hutang, kerja dll.
    3. Penat sbb kerja atau perjalanan jauh. Perlu rehat dahulu..seks boleh bermula jam 3 pagi..atau jam 7 pagi di hari minggu.
    4. Kurang nafsu/ED...kerana tak jaga pemakanan. Perlukan supplement.
    5. Suasana yg kurang selesa.
    6. Terlalu kerap..tiap2 malam isteri mintak..seks tiap2 malam akan menyebabkan sakit2 badan dan rasa lesu.
    7. Dll...

    BalasPadam
  23. suami aja ke ada mslh... ingt isteri ni takde mslh. takde bebanan...sy bekerja jugak. tp nafsu seks boleh jer ikut kemahuan suami jika setiap hari dia nak. cuma suami jrg2 nak. bila sy nak dia kata tak larat. ada mslh... esok lah. mcm2 alasan..
    cuma sy agak bernasib baik. dlm seminggu 2 kali camtu... kalau ikutkan memang nak lebih. hari2 pun boleh. suami aja yg tolak. penat katanya. agak2 isteri yg kerja ni xde penat kot..

    BalasPadam
  24. Kalau smggu 2 Kali tu kira bersyukur la. Saya ni sebulan 2 Kali. Rase sedih Sgt. Org dah mula tanyakan anak tapi mcm mana nak ada anak kalau brsama pun tak. *Nangis*

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Sy kawen 15 bln x pernah boleh rasa sedap nye mcm ner.lagi hampes sehampeh hampeh nye.jd org gaji je kat umah.syukur je la.dpt jugak hidup.

      Padam
    3. Sabar ye awak .. Saya pon senasib dengan awak juga ... Dah 7 bulan kahwin belum ada anak lagi ... Saya sedih sgtt .. Time saya nak , mest ada ja alasan dia bagi .. Katanya penat . Esok je lah . Hati saya hancur sangat . Saya mngis je sorang2 . Bukan sekali , tapi byk kali dah mcm ni .. Saya baru je kahwin .. ada jugak org tnya saya bila nak ada anak , dalam hati ni bkata , macam mna nak ada anak , main pon jarang . Saya sedih n cemburu sangat tengok pasangan lain selalu mesra je . Saya tak nafikan depan org mmg saya nmpk mesra dgn suami saya . Tapi hakikatnya tak sgt pon ... Saya sedih . Saya kecewa . Saya nak dia tahu saya kecewa dgn dia . Tapi saya malu nak berterus terang . Nampak saya teruk sgt nak benda tu . Help me ��

      Padam
    4. awk kite lalui bende sama.sy baru kawin dua bln..org duk perli pgantin baru mesti hari2..tp hakikatnye dua bln kawin baru blh kira je tu pn die nk..kalu sy nk die bg alasan je.. :(

      Padam
    5. hmm..ramai rupanya senasib yg br Kawin gini..sy nk msk 3 bln kawin..seksa sgt rs dpt laki kurg nafsu..wpon suami caring tp bab tu sgt2 mengecewakn..ble sy dtg bln dia konon2 kcwa sbb xlekat..pdhal dlm ht sy bersama pon jrg mcmmn nk lekat..pernah lari sbb bnda ni..Allah.. tahu Sy berdosa..tp sbb xdpt nk sembunyikn rs kcwa ni dah..nmpk mcm gle s** sgt sy ni tp bnda ni la yg bole wat org prmpuan hilg stress..hrp sgt somi memahami..hmm..sedih..

      Padam
  25. Sy lpas thn ke 2 kawen dh jrg bersama.dh xde lg sex day mcm awal2 kawen.sy pham dia pnt keje.then dia hanya nk wat ms sy subur dmi nk dptkan anak.bila sy sah mengandung,3bln pertama kami elak.tp masuk trimester ke 2, skali je dia sentuh.skg dh trimester ke 3, sy ajak dia bersama supaya sng bersalin pn dia xnk. Dh la skg nafsu membuak. Pnt goda n pujuk suami ttp buat xtau. Smp tekanan darah sy makin tgi kerana terlalu stress.setiap hari menangis dan mengharap.sy berbogel dpn dia pn dia buat xtau je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yessss, this is so true! Berbogel, pakai seksi mcm mana pun dia tak heran.
      Pada dia dah bagus dia duduk rumah, tak keluar jumpa teman2.
      Ajak berbual apa2 saja setakat fokusnya berapa minit saja, nanti sibuk dengan hp.
      Dia kata dia memang lelaki jenis gini jadi nak buat mcm mana :(
      Setakat sebulan sekali, itupun dia cakap nafsu saya kuat.
      Dia kata dia malas nak foreplay segala ikutkan kehendak saya. Saya jawab dalam Islam pun seorang suami tidak boleh terus saja cucuk. Biadab tu namanya.
      Dia kata kalau gitu saya saja yg mulakan. Takkan tiap kali kita saja?

      Padam
  26. Sebelum suami mkn 'special' kt luaq umah,layan la permintaan suami seketika..jgn pentingkn tdoq..skali 'mkn luaq' susah nk berhenti..yg di luaq suami wt hal,dlm rumah isteri selalu ngelak..benda nk t'jadi mereka bertemu..crita masalh masing2 lak da p'samaan..kalau dh 'pernah' walau skali memang xheran lg yg dirumah..baik yg pmpn bek yg laky..kaum hawa jaga la leklok suami masing2..bukan mnta sari 3 kali pn..3 kli seminggu pun rasa syukur sgt dh laky 2..'jgn smpai suami pilih menu kt luaq'..walaupun da 9 akal tp xboleh lawan dgn 1 nafsu dlm dri..terpulang la..(cerita benar)

    BalasPadam
  27. Kalau suami langsung menolak.goda pun menolak.ajak pun menolak.usik2 pun menolak.alasan x pandai.dah kawen 15 bln pun x mau pun.asyik bg alasan je.untung la dpt suami ada nafsu.drpd dpt suami x de nafsu.

    BalasPadam
  28. Hmmmm...no komen,sedih gak kdg..tp cuba mmahami

    BalasPadam
  29. Saya dah kawin 14 tahun. Tahun pertama saja yg suami saya 'normal'. Luarannya mmg suami saya perfect...bertanggungjawab, ayah yg penyayang. Tapi dia dingin sedingin2nya dgn saya. Tak boleh duduk dekat2, tidur dekat2 apatah lagi..jarang berbual..seks 2-3x sebulan itupun jika saya yg minta. Rata2 org memperkatakan tentang isteri yg tak melayani suami...tapi islam memberikn kelonggaran kpd suami utk berkahwin sehingga 4. Tapi isteri??
    Sekiranya suami tu tahu dan faham tanggungjawab sebagai suami iaitu melayan dan menggembirakan hati isteri, masalah dingin ini takkan timbul ataupun klau ada, mesti cari penyelesaiannya. Saya melayani makan minum suami saya, sentiasa berketrampilan menarik, saya wanita berkerjaya dan independent. Namun saya perlukan belaian seorang suami.Dan ini yg saya tak dapat. Dah lama saya pujuk hati saya. Mungkin sudah tiba masanya saya melangkah pergi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Owh sama lah sya...dh 13 thn kawin..boleh di kira berapa kali kami bersama..lps 2 bulan kawin..sya langsung xdisentuh...alasannya stress sbb mak nya sakit breast cancer dn meinggal dlm 2 bulan kami berkahwin..slps tu..sya mohon dn merayu utk dia pergi berubat..kemudian barula ok hubungan seks kami..tp lps sya di sahkan mengandung anak pertama..sya lngsung xdisentuh lg...sehinggalah anak sya berumur kira2 2 thn lbih...itu pun dia tergugat sbb tahu ada lelaki yg cb tackle sya..kemudian sya mengandung anak ke 2 pula..perkara yg sama terjadi lg sehingga lah anak kedua berumur 3 thn lbh...sya pujuk dia sbb sya nk kan anak lagi...kami berusaha juga..tp sbb jrng bersama..sya susah pregnant...puas berubat sana sni..alhamdulillah sya mengandung anak ke 3...sah je pregnant ..jd lagi..xdi sentuh hingga lah anak sya kini dh pn berumur 4thn...mksdnya dh lbih 4thn sya tiada hubungan seks...bagaimana tu....sya dh tk larat nk hadap dh...

      Padam
  30. Saya pn begitu, selama kahwin 3tahun..suami xpernah mintak..mgkin tggu sy yg minta..bila da masuk thn ke3 ..bila sy minta ada je alasan da lewatla(sbb anak bru tdo)..nti la..bila ank da tdo awl sikit..alasan esk la..mcm die sorg yg bekerja..pdhal sy bekerja lebih jauh drp die..sy pn rs suami dah xbernafsu dgn sy..knpe die xterus terang..kenapa die bincg makan jamu mak dara ke, tukar apa yg xkene kt kita ke..bila ditanya.."jwpnnya jgn nk merepek"..Ya Allah hanya Allah yg tahu perasaan hati ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy lupa nk tulis..tetapi sy tau die jujur dan setia pd sy..siapalah yg ptt sy rujuk utk selesaikan masalah ni..mungkin masalah berat badan dia kurang nafsu?..

      Padam
  31. Bila saya masuk dlam blog ni baru saya tahu . Igtkan saya seorang ja nasib begini .suami saya sering tolak ajakan saya . Alasan ya penat . Tapi bila time dia mahu , saya tak pernah tolak. Saya rasa mcm saya tak da disayangi dan dihargai langsung . Dah la baru kahwin je . Terseksa batin . Selalu nangis sorang2 . Cemburu sangat tengok pasangan lain bahagia ... Rakan yg bkahwin sama dengn saya pon dah prgnant.. Saya nk prgnant mcm mna , main pon jarang sedih weh . Kecewa sangat2 .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya pun mcm tu sis. Ingat sy je yg ade problem ni rupenye ramai lagi kat luar tu. Untung jugak la suami ade yg nak, klu sy pulak dia x penah minta. Asik sy je huhu letih mental, stress. Selalu rasa nak becerai je tapi tak ade kekuatan lagi.

      Padam
    2. rmi rupanya cmni..rmi isteri yg kcwa ble suami kurg nafsu..sy pon br Kawin nk msk 3 bln..kcwa sgt sbb somi kurg nafu n mngharap kte yg Mula dlu..malu sbb rs terhegeh2 sgt..few times gaduh n bncg bnda ni..tp still xde perubahan..sy pon nk sgt ank cpt ats faktor umur..tp tu la klu jrg sgt bersama cmne nk Ade ank ..lps tu xde kepuasan bersama pon..serius sgt stress n kcwa

      Padam
  32. Ntah mcm mna lg nk suami mcm dlu..dh ade ank pn still nk cri betina lain lam wechat n add page lucah,amik no telefon nk diaorg melayan..isteri ni nk campak mana ye??sy perli kata cmni nk cri lelaki lain lah,pandai plak nk marah..bini sndiri ade xnk plak nk main..alih2 nk cari betina lain plk..lelaki mng mcm ni ehh??gatal???

    BalasPadam
  33. Ingat saya seorg jer laki tak layan di tpt tidur rupa2nya ramai. Saya mmg kecewa hanya dpt seks dgn suami sebulan sekali. Itu pun nasib baik. Klu tidak 2 ke 3 bulan sekali. Keadaan ni dah berlarutan lebih 7 thn sejak dpt anak. Dah la susah nak dpt, itu pu kena mintak mcm pengemis. Tiap kali buat dia yg sampai dulu. Mmg hampa. Suami saya semua ok dr segi tanggungjwb lain cuma hampas bab seks. Mmg nasib x baik, takkan nak cari laki lain dek krn seks semata2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama dgn sy..terseksa sgt��

      Padam
  34. Ieyelah. Ingatkan tak ramai gini. Dulu kelahiran ANAK pertama. Setahun tak bersama. Alasan dia tak sampai hati nak bersama kerana ternampak darah masa saya melahirkan ANAK. Selepas peristiwa ITU. Jarang2 juga. Kali ni plak nak masuk 8 bln tak bersama. Dah bagitau. Skang dah sebulan dia suruh sabar. Adoiyai... ITU sebab saya tido dgn anak2 sah2 dia takda sebelah. INI dia suh tido dgn dia. Apatah peluk ker pegang tangan ker. Buat tak tau jer. Nangisx10 jerlah saya ni. Perasaan ni bukannya Ada switch on atau off. Dtgnya dgn sendirinya.... Barulah saya faham kenapa perkahwinan Ada yg bercerai disebabkan kekurangan seks. Sakit kepala, sakit pinggang. Kemaluan terkemut2 satu badan lemah dek menahan perasaan... Doa suh hilangkan perasaan INI pun tak hilang2... Nak jer try beli batang tiruan. Suh ceraikan taknak plak. Pentingkan diri sendiri. Geram betul .

    BalasPadam
  35. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  36. Apakah cara mengatasi masalah kelaki yg sdh terbiasa melepaskn nafsu sendiri tanpa memerlukan isterinya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cuba cara traditional..atau rujuk pakar sakit tuan..
      Sekadar pandangan

      Padam
  37. aku laki bini bekerja, nk brsama aku jer yg mngajak pas tu kena rungut plak tu, sbilan 2,3 x jer
    aku dh letih nk mngajak, xpe aku dh plan nk mkan luar. puas ati biar padan muka ngan dia..kt dlm ni bnyak bini yg bekeinginan sek, tp aku terbalik..sesiapa boleh bg cadangan peribadi...azna50007@gmail.com.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Buat aduan kat pejabat agama..biar ustaz nasihatkan.

      Padam
  38. Solat ..doa agar kita trima dgn ikhlas setiap apa yg trjadi

    BalasPadam
  39. sye sgt sedih jugak..berkahwin da hampir 8 tahun..awal perkahwinan boleh dikatakan seminggu 2 x bersama..lepas 3 thun.. kami da x bersama sehingga sekarang..lebih kurang 5 tahun..anak pun xde..tpi die layan sye baik..sye muda dri die 14 tahun..sye jdi pendam rase..menangis sorang2..mula2 ade mintk..tpi selalu kne tolak..lama2 kami da jadi biasa..die x mintak..sye pun x mintak..hati ni jgn ckpla..mmg da tahap kebal..keras..kaku..sye jge penampilan..sye mkn supplement..tpi masih ditakuk lama..sekarang masih sama...perkahwinan tanpa seks...sye xtahu allah uji sye berapa lama..ape yg sye boleh katekan..sye ykin setiap ujian ada hikmahnye..tpi sampai bile...sebagai manusia..sumpah sye x kuat..klu nk mintak berpisah..mmg xkan..sebb sungguhpun kami x bersama..die baik dgn saye..baik dgn family..die terlalu baik dimata saya..kadang2 sampaj sye kate dlm diri.." xpela klu x bersama..saye tutup mate je sebb kebaikan die terhadap sye dan keluarga"...tpi seperti sye katekan tdi..sye manusia biasa����..sye xkuat..sye tau yg tertulis..pasti ade hikmah..sye yakin..sye berdoa semoga allah beri kekuatan ini pda sye..����

    BalasPadam
  40. Allahuakbar.. Ramai rupanya... Sya menangis pd Allah semahu2 nya...buat solat hajat mohon Allah sembuhkan kelakiannya... Sya mohon juga lindungi Saya dan dia dr kecurangan, kemaksiatan, kejahatan dan kekufuran. Rasa sedih dan malu tak terucap. Sya ada kerjaya ada rupa, sblum kawen ramai ramai yg cuba... Sya pilih suami krn ptunjuk dr istikharah dan sya syg dia. Tidur berbantal lengannya, sya selalu berkata2 dlm hati "ya Allah.. Ini ptunjukmu dan aku syg dia... Sembuhkanlah, lindungi Saya dan dia dr kecurangan, kemaksiatan, kejahatan dan kekufuran. Orgnya baik bertggjwb... Kdg kdekut nfkah pun, Beli mcm2 yg tak termmpu saya... Takut dia gay. Sya mohon pd Allah lindungilah dia. Rujuk pd perubatan islam, rupanya dia d sihir dan teruk tp bertahan. Allah temukn dia adalah utk dia dpt doa dr seorg isteri... Ya Allah, kuatkn aku... Berikn ku kekuatan ktika nafsuku kuat... Dulu, Thn pertama, sya berdosa krn masturbasi... Menangis pd Allah krn x mmpu kawal. Mandi hadas, menangis semahunya. Allah dgr rintihan, kini tiada lg.

    BalasPadam
  41. Allahuakbar.. Ramai rupanya... Sya menangis pd Allah semahu2 nya...buat solat hajat mohon Allah sembuhkan kelakiannya...
    Kini saya faham derita batin isteri... Perit sgt.. Perit.. Malu.. Terluka... Sedih.. Rsa rendah diri.. Rasa hodoh.. Sya sedar semua tu tak btul.. Sya sedar rupa paras cantik Allah beri bukan jaminan kebahgiaan..
    Sya direct doa dlm solat hajat saya, "ya Allah, sembuhkan kelakiannya... Sya mohon juga lindungi Saya dan dia dr kecurangan, kemaksiatan, kejahatan dan kekufuran. Betikan kami kemenangan dlm mencapai kenikmatan dlm hubungan kelamin kami. Berikan kejayaan dlm rumahtangga kami. "
    Saya baca byk2 surah yusof ayat 4... Baca byk2 rabbi yassir walaa tua'ssir rabbi tamim bil khoir ya karim....
    Sya mohon keampunan yg teramat sgt od Allah, Sbb msa bercinta lama dulu, kami terlanjur.. Bila Allah temukan kembali... Ini saya hadapi... Mgkin ini balasan Allah buat kami... Ya Allah... Sedih sgt... - "isteri yg halal buat dia,petunjukmu ya Allah"

    BalasPadam
  42. Allah..x sgka ramai sgguh isteri yg kegersangan..sedih sgguh sy pun mghampiri keadaan ini..lbh mlg suami sy 9 thn lbh muda..biasanya llki 20an nafsu seks membuak2 tp sebaliknya dgn suami sy..plg menyedihkan ketika anniversary ke4 kami bercuti di hotel mhl namun dia lgsg x menyentuh sy..xde bpegangan tg, memeluk apatah lg melakukan seks..3 mlm blalu begitu saja n dia sibuk melayan org tuanya bshoping smpi sy terabai..sy protes rs sedih n ttekan..buat ms ni sy msh merajuk n hbgn kami dingin..sgguh sy sygkan dia wpon nafkah zahir n batin x pnh smpurna..

    BalasPadam
  43. Sya selalu berselisih faham dgn suami....sudah brkhwin 15 tahun....sya buntu sbb bila brgaduh kami sama2 fed up nk brdamai...dua2 rase twar hati....tpi kmi ada ank2 sbagai ikatan...msalah seks klu sya minta dia bagi....tpi bila bergaduh dua2 tawar hati....klu bergaduh smpai berbulan x brcakap...x berpandang....x tidur sma....setakt ni prnah smpai 6 bulan....dia baik sbgai "bapa".....tpi sbgai suami nfkah x diberi wlaupun gaji sya dan dia besar...klu stakat rm200 sebulan apalah slahnya....asyik mngadu x de duit....confse

    BalasPadam
  44. Ermmm saya baru 5 bulan berkahwin.. dan kini saya mengandung 10 minggu.. nafsu sedikit membuak akibat pertambahan hormon progestrone.. dan akhir2 ini suami agak dingin utk berhubungan intim.. di awal perkahwinan suami agak agresif menuntut sex.. sehari 2 atau 3 kali.. sekarang suami hanya menuntut seminggu 2 kali.. tapi suami telah menjelaskan perkara sebenar bahawa dia keletihan dengan kerja2 pejabat.. saya cuba utk memahami dan bersangka baik.. semoga Allah mengekalkan kasih sayang di antara kami dan saling menerima seadanya.. suami tetap baik dan melayani saya bagaikan puteri..

    BalasPadam
  45. Pegi mamposlah lelaki ni mmg menyusahkan..bile pempuan dah x tahan buat hub kat luar..salahkan pompuan..biasanya lelaki yg xnak sex ngan isteri ada hubungan ngan pempuan lain kat luar..jilake..

    BalasPadam
  46. Saya dah kahwin almost 5 years. Anak baru seorang umur setahun setengah. Awal perkahwinan hubungan ok. Waktu mengandung saya perasan suami kurang nak berasama walaupun tido sebantal. Saya cek handfon suami waktu tido, rupanya suami saya biseksual. Ada hubungan dengan lelaki lain, tp yang perasan cuma buat ringan2. Sampai sekarang suami tak tahu saya tahu tentang nafsu songsang dia. Saya pernah menangis bgtau kat dia yang sy dah lama tak disentuh. Suami berubah sekejap. Tp kembali dingin. Sekarang sebulan sekali je bersama. Sedihhhhhh.. Rasa macam diri ni tak cantikkk..!!!

    BalasPadam
  47. Ya Allah ramai rupanya isteri2 yang bernsib mcm ni. Ingatkan saya sorang saja yg sedih n nangis tiap2 mlm. Mmg sedih dan malu bila kita minta tpi ditolak .bila kita goda xdilayan. Walaupon kite dh jdi isteri. Tpi kita sbg perempuan byk bermain emosi. Perasaan malu tu membuak2 smpi segan nak minta lagi..dan bila berbincang jawapannye sama penat bkerja.. sye bru 2 thun berkahwin dan mempunyai seorg puteri. Skrg nk msuk 2 tahun mmg hubungan seks dh takde mcm dlu. Lepas dah ade ank suami xde langsung mntak nak bersama. Tidur pon asing2. Kdg2 tu boleh kira 2 3 bulan tak bersama. Sedih sangat. Semoga Allah s.w.t kuatkan hati kita yg bergelar isteri..

    Bila saya dlm keadaan sedih marah dan stress 1 je saya pikir ada org hidup lagi teruk dari saya.. kena tinggal suami. Suami bermasaalah.. suami kaki pukul. Masa tu cuba pikir ape kebaikan yg dia dh buat utk kita.. sebb hidup berpasangan suami isteri utk terima kekurangan n kelebihan masing2.. semoga Allah kuatkan hati kita dengan penuh kesabaran..

    BalasPadam
  48. Emmm.. untungnyer suami yang dapat isteri yang tahu kehendak diri? Tapi mereka abaikan... Hahahahah RUGI RUGI..kalau saya takkan menolak...3-4 kali sehari tiada masalah. Itu sebab saya rasa saya patut patut cari seorang isteri lagi. Bila memikirkan nak kawin sorang lagi kang dia kecewa.. tp nafsu membuak buak.. dahlah tido bilik asing.. layan pun tak.. makan minum entah kemana.. masak jarang-jarang.. nak bersama 1 kali sebulan pun susah.. semua dah ada harta dah ada..rumah kereta, tanah, semua tiada hutang....peluk sikit marah.. adus... so sebelum apa lafaz terkeluar.. gaduh emm tak pernah sbb saya bukan jenis suka bergaduh.. baik saya cari lain atau Buat Grab atau Uber.. hahahah.....

    Biasalah kan Orang pompuan cakap kalau cari lain dah tak sayang dialah... layan dia tak bagus lahh.. ada orang kedua lahh.. emm macam2.. so malas nak bertekak..

    Hujung tahun ni Kalau ada rezeki nak berhenti keje GOV berhenti awal.. maleih nak layan keje dgn org.. saya nk travel sorang-sorang (naik motor)...bg isteri saya bagi peluang dah dekat 3 tahun dah.. so..kalau tak berubah so saya rasa lebih baik saya lepaskan dia jer.

    Saya rindu travel.. biasa nafsu tiada dengan masalah yang lebih mencabar yang akan datang.. dari memikirkan perhubungan suami isteri.. TRAVEL KE SEMUA BENUA..

    So, Biarlah saya seorang.. Maafkan saya jika menyinggong sesiapa.. Doakan saya selamat dalama perjalanan.. joefanz@yahoo.com

    BalasPadam
  49. Saya pun mempunyai masalah yang sama...sy beranggapan suami saya tidak normal kerana setahun hanya 2 or 3x saje sy bersama...sy xkisah sgt pasal seks ni tapi nafkah zahir pun die xbagi....sy dalam proses cerai dah xsanggup hidup dengan lelaki xnormal ni....

    BalasPadam
  50. Apabila isteri perangainya dibenci suami terlalu lama tanpa ada perubahan, jangan haraplah dia nak sentuh lagi. Bukan semua lelaki kisah dengan seks. Sakit hati yang mendalam akan memusnahkan terus berahi suami. Pandang pun takkan rasa apa-apa lagi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perangai suami yg isteri benci, menyampah, berkali2 tegur...tak pula isteri boleh abaikan tanggunjawab sebab takut dengan Allah....suami ble sesuka hati lak nak hukum isteri kalau isteri buat salah? Suami tu lebih agung sangat ke?

      Padam
  51. Banyakkan bersabar jerla yea.. Ingat sy sorang jer brmslah mcm nie..

    BalasPadam
  52. Sya pon ade mslah ni..sya kawen bru 2 thun lbih..ade sorg ank. Suami sy prnah x sntuh sya slma setahun lbh sjak sy mngndung 4 blan.suami seorg yg baik, pyyg, brtggjwb..smpi lah sya rsa ckup tertekan, sya suarakan hal ni pd dia. Msa tu umo ank sya dah 7-8blan bru skli dia sntuh sya..ade kala dia pnat, sy mnggu dia dah tdo..sya fhm. Ade kala dlm sblan skli sje dia sntuh..skrg da nk msk 3bln dia x sntuh sya..sya da dua kli suarakan hal ni pd dia. Bila ckp skli, skli on..bla diam, dia diam..ble cba on kdg dia poblem x naik, lmbat..sy rsa kcwa smpi sy pon dah x mo tggu..klo dia nk sntuh sntuh, x mo sdah..sy x mo mulakan dhlu sbb sy da byk kli kcwa d prtghan jln...dan sy malu..sy prhtikn dia x ske sembang bout hbgn intim.sy prnah ckp klo ade mslah ksihatan dlman blh kita ikhtiar brubat.tp dia diam dan x endah Pe sya ckp..skg sya tlis komen dia sdg tdur lena.......sdih ht ini Allah saje tau

    BalasPadam
  53. Nak luah kt sape pon x tau, mgadu pd allah jela..... Mintak kt suami mcm2 alasan, 3 bulan sekali baru dapat belaian, sy muda lg suami pon baru 36 takan x bernafsu dah, perit menahan kecewa batin ni, sampai satu tahap mcm nk cari jantan lain jew...... Sabarlah hati

    BalasPadam
  54. Rupanya ramai senasib dengan sy...bulan ni ckp la ulang tahun perkahwinan 5 tahun...masih belum dikurniakan anak... suami dingin... peluang nak dapat anak mmg la tipis...tp setiap bulan minta sy buat pregnancy test...mna la nak ada klu sebulan sekali je bersama... tertekan sgt sb ptg tnya x usaha ke nk mengandung...

    BalasPadam
  55. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  56. Solat hajat buat sendiri..kita isteri yang dizalimi,kita kena percaya Allah lebih mendengar doa kita berbanding doa org lain..doa isteri yang baik dan dizalimi tiada hijab dengan Allah..sabar byk2..bersangka baik dengan Allah

    BalasPadam
  57. Kt dlm ni artikel pasal isteri yg tak dpt layanan seks suami.
    Tp ada pulak lelaki2 yg sibuk dok cakap perempuan kena layan suami kalau suami nak seks, siap kluar hadith segala. Ko paham ke tak? Isunya suami yg tak layan seks isteri, bukan isteri tak layan suami. Kalau dah bebal..bebal jugak lah. Sia2 jadi lelaki.

    BalasPadam
  58. Kebayakan lelaki tidak ghairah melihat isteri sbb berpakaian tidak sesuai...cba pakai pakaian yg suami suka ketika tdo..pkai yg sexy2 utuk menarik minat suami

    BalasPadam
  59. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  60. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  61. Sabar...bersabarlah dgn dugaan allah..sya 7 tahun khawin..alhamdulillah..bahagia deberi allah..tapi tiada keseronokan dlm hubungan rmah tngga..x apalah mgkin keseronokan tu dah ditarik skrg..kerana keseronokan tu kita telah guna semasa kita belum dianugerahkan keseronokan tu..sya terima dgn ketentuan allah..dan terus berdoa agar di kurniakan keseronokan didunia mu yaallah..insyaallah..ferdy

    BalasPadam
  62. Bg pengalaman dan perhatian sy pulak..kemungkinan slalu lelaki ni byk godaan luar. Kdg benda haram tu bg dia lg sdp dr yg halal...dpn mata dh biasa...lg lg zaman teknologi ni kalau ada dua dua yg layan blh hanyut..mintak gmbar mcm mcm ckp soal seks..lg lg ada wechat tu lg byk benda lucah..kdg tnpa segan silu minta bg gmbar xsenonoh ..video lucah..siap ada buat group laki tu untuk layan servis pmpuan tu..kdg laki ni byk benda luar nafsu tu kdg jd hambar pd isteri sbb dh puas dgn yg lain..kdg laki ni tengok dan imaginasi bg dyeorg pun dh cukup...susah nak jaga iman..kdg solat tunggang terbalik pun still layan jugak.dyeorg kata sbb benda best..nak slhkn sapa..tu semua tanya iman didada...

    BalasPadam
  63. Cuba puan2 isap buah dada suami anda..pasti dia akan ketagihan..
    Selamat beramal

    BalasPadam
  64. Saya seorang suami selalu meminta sex dengan isteri. Tapi isteri selalu tolak dan dia minta melakukan hubungan sex pada keesokkan hari. Bila tiba masanya yang dijanjikan isteri terus buat tidak tahu. Apabila permintaan di tolak saya selalu merasakan kecewa dan berputus asa mahu minta sex dengan isteri lagi. Bukan niat si suami juga tidak mahu menyentuhi isteri sebab kadang-kadang si suami pun sudah merasakan bosan kerana permintaan si suami di tolak oleh isteri. Mahu dapatkan hubungan sex 1 bulan sekali pun sudah susah sekarang. Jangankan seminggu sekali lagi susah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu encik..kadang2 kita nak sangat jimak. Dah inmiginasi macam2..
      Tiba2 isteri tak nak( bagi alasan)
      Lepas tu janji esok..esok dia tidur awal..kecewa hati suamikan..
      Sebab tu suami putus harapan..merajuk tentang jimak..
      Malam2 keluar lepak kedai mamak dengan kawan2..
      Si isteri pulak x tahu yg dia buat salah..sbb menolak jimak.

      Sukar nak menjumpai isteri mengajak suami jimak..
      Contohnya.." abang nak"??
      Mesti hati suami berbunga2..kalau seminggu 2 3 kali isteri ajak berjimak..pasti suami jarang akan keluar malam..

      Padam
    2. Cuba tuan terbalik kan situasi tersbut..begitu jgk rsa isteri bila suami tak nk layan..semoga kita semua tergolong dlm kalangan hambaNya yg sabar.

      Padam
  65. Bila baca luahan2 para isteri kat sini rupanya sy x berseorangan.. Hebat ujian yg Allah bagi kat kita para isteri.. Perkahwinan sy 2tahun 6bulan ada anak 1tahun5bulan.. Lepas melahirkan anak suami dah x mcm dlu.. Almost 1tahun sy x disentuh.. Tidur pon x sama2, alasan dia panas laa adalah, sy ni sunggup nak psg aircond sbb nak tido peluk mcm dlu2 masa mula2 kahwin.. Tido berbantalkan lengan...skrg kaki pon susah nak bersentuhan apatah lagi peluk..bila sy pegang, belai2 'Alat sulit' dia, dia akan tepis tgn sy.. Tak mau disentuh.. Sy rsa down sgt, rasa diri ni buruk, honor, gemok mngkin sbb busuk @ longgar smpai buat suami x de selera, bila ditanya katanya bukan faktor tu.. Ntah laa sy pon dh buntu.. Sy risau jgk kalau2 suami gay.. Pernah jgk rsa nak bercerai.. Tapi demi ank sy telan je laa semua.. Xpela sy x disentuh.. Sy diabaikan asalkan ank rasa Kasih syg ayah dia.. Baru2 ni sy tgk hp dia.. Terkejut sy rupanya selama dia x sentuh sy.. Dia sedap melayan cerita lucah.. Sy sedih sgt.. Isteri ada depan Mata tapi porn jgk yg ditenggok.. Tiap2 malam menangis fikir kenapa5! X blh tido.. Imsonia dtg balik.. Letih mcm mna pon mlm x blh tido.. Tgh baring2 nangis.. Tertekan sgt.. Stress.. Kdg jealous ngn isteri yg sy suami mntak pon x nak kasi.. Kalau kes mcm tu.. Dh lama isteri tu kena ceria atau suami makan luar.. Tapi situasi kita yg sebaliknya ni, sabar dan sabar demi anak yg masih kecik.. Sbb kita masih hormat suami dan takut akan dosa, x de istilah makan luar bagi isteri.. Sabar je makanan dia.. Sgt x Adil rasa diri dilayan mcm housemate.. Hanya mak kpd
    Ank dia.. That's all.. X lebih dri tu. X de belaian Mesra...peluk.. Semua dah hilang.. Semoga kita semua tabah dlm hadapi ujian ni..

    BalasPadam
  66. Sy pun xfaham dgn suami ni. Klu xde rasa nk jimak, buat apa kahwin?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jimak dlm bhasa arab. Bermaksud bersetubuh

      Padam
  67. Macam mana pula klu si suami suka melayan cerita lucah?? Tapi masalahnyaa suami suka layan cerita lucah maknyah bukannya perempuan tulen. Frustnya sy Allah shj yg tahu.. patut la dia tak nak sentuh sy.. bila tanya kata tak ada pape.. rupanya suka tengok kaum sejenis..

    BalasPadam
  68. Rupanya banyak juga macam ni, ingatkan sya je yg bernasib tak pernah di sentuh suami , sampai dah bosan sya minta dan lakukan berbagai cara tapi berujung kecewa ��������

    BalasPadam
  69. Kadang2 perempuan kena kenal perangai sendiri dulu faktor perangai pun boleh buar hilng mood dahh..ingat balik perangai kte pe yg kte buat kt suami kte mcm mne lyanan kte n sllu2 la mintak maaf seblum tdur.jgn asyik nk kne pujuk je pk la sme hti suami..nasfsu 1 ni mmg ssh kawal n tak mustahil boleh hilang sbb ade 1 je kn..(aku lelaki)

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SEBAGAI INGATAN

SEBAGAI INGATAN

KOLEKSI PERSONALITI DAN ANDA

RAHSIA HIDUNG

Allah menjadikan setiap umat-Nya berbeza antara satu sama lain. Setiap manusia ciptaan-Nya begitu unik dan mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Mungkin ramai yang tidak menyangka selain wajah dan tingkahlaku seseorang, bentuk hidung juga memainkan peranan dalam menyingkap peribadi seseorang itu. Jadi apalagi, cuba anda kaji dan selidik peribadi pasangan anda dengan melihat bentuk hidungnya.

Hidung panjang :
Jika pasangan anda memiliki bentuk hidung seperti ini, dia merupakan seorang yang mempunyai personaliti yang kukuh dan berpotensi untuk mempengaruhi orang lain yang berada di sekelilingnya. Dia seorang yang bercita-cita tinggi dan sangat sensitif orangnya. Jadi janganlah anda sengaja ‘mencari pasal’ dengan mereka yang berhidung panjang.

Selain itu, mereka juga mudah membantu dan sangat bermurah hati, hanya pada mereka yang tahu menghargainya! Anda tidak perlu membalas pertolongannya cukup sekadar anda menghargai bantuan yang dihulurkan itu. Mereka yang berhidung panjang juga dipercayai bijak menonjolkan diri dan mudah berjaya dalam perniagaan dan bidang seni.

Hidung kecil :
Si empunya hidung kecil, mempunyai daya imaginasi yang tinggi dan berbakat dalam bidang seni. Dia juga suka mengejar sesuatu yang baru dalam kehidupan. Bagi mereka yang berhidung kecil, suka mencuba sesuatu yang baru dalam kehidupan.

Dia juga seorang yang peramah, dan amat mudah menyesuaikan diri dengan keadaan sekelilingnya. Adakalanya sikap mereka sukar diramal dan mereka bersikap kebudak-budakan. Jadi usahlah anda rasa bosan dengan sikap si hidung kecil kerana mereka sememangnya seorang yang manja.

Awas, pemilik si hidung kecil tidak tetap pendirian. Dia juga mudah dipengaruhi oleh orang lain dan bersikap terburu-buru dalam membuat keputusan, tanpa memikirkan pro dan kontra keputusan tersebut. Ha… bila dah tersilap langkah, tiada gunanya lagi…

Hidung paruh burung :
“Eh, betullah. Sekali pandang, hidung dia macam paruh burung, nampak macam patahkan!” Mungkin itu yang akan anda perkatakan apabila ternampak seseorang yang mempunyai hidung jenis ini. Ha… jangan tak tahu… mereka yang mempunyai hidung jenis ini ada keistimewaannya. Mereka mempunyai pendirian yang teguh dalam membuat sesuatu keputusan dan tidak mudah terpengaruh dengan kata-kata orang lain.

Mereka cukup tegas dalam apa jua keadaan, tidak terburu-buru dan menunggu masa yang sesuai sebelum membuat sesuatu tindakan. Pasti ramai yang berminat dengan pemilik si hidung paruh burung ini kerana daya pemikiran mereka cukup imaginatif, kreatif dan bijak, tetapi mereka agak sukar untuk mencari cinta sejati dalam kehidupan mereka.

Hidung tajam :
Ha… jaga-jaga dengan pemilik si hidung tajam! Mereka ini jenis yang memandang kebendaan. Bagi mereka aset dan wang adalah segala-galanya. Tiada apa lagi yang penting selain dua perkara tersebut. Erm, jangan salah faham, pemilik si hidung tajam ini, bukanlah kaki pisau cucur, mereka mengumpulkan aset dan mencari wang dengan tulang empat kerat mereka dan bukan menumpang kekayaan orang lain. Mereka sanggup bekerja keras demi memastikan kehidupan mereka selesa dan senang.

Hidung lurus:
Bertuahnya kalau anda berdampingan dengan si pemilik hidung lurus. Ha… mereka ini merupakan seorang yang setia dan adil dalam menyelesaikan sesuatu perkara. Mereka adalah golongan yang sanggup berkorban demi orang lain berbanding menjaga kepentingan sendiri. Si hidung lurus akan mencari pasangan hidupnya yang juga setia dan tidak menipu. Awas, sekali anda telah menipu si hidung lurus, peratus kepercayaannya kepada anda akan turun ke tahap 0%. Jangan main-main.

Hidung kembang:
Mereka yang berhidung kembang merupakan seorang yang aktif dan cekap dalam melakukan apa jua kerja. Mereka seorang yang artistik dan suka mempelbagaikan aktiviti seharian mereka. Jika anda ingin meminta pertolongan, carilah pemilik hidung kembang sebab mereka akan membantu anda pada bila-bila masa. Mereka mudah kasihan kepada teman-teman, sehingga tidak sanggup untuk mengecewakan sesiapa.

Hidung runcing:
Mereka yang berhidung runcing adalah seorang yang lemah-lembut dan amat berdiplomasi. Ha… jangan tak tahu, mereka yang berhidung runcing juga licik orangnya, mereka juga bersikap pentingkan diri sendiri. Satu lagi kelemahan si hidung runcing, mereka mudah terpengaruh dengan apa juga yang dilakukan oleh orang lain. Mood mereka sukar dijangka, jadi janganlah anda melakukan sesuatu yang ‘bodoh’ kerana ia akan menjerat diri anda sendiri.

Hidung pesek:
Mereka yang memiliki bentuk hidung seperti ini merupakan seorang yang kuat berahsia. Orang yang tidak mengenali pemilik si hidung pesek tidak akan dapat menjangka perasaan mereka dari semasa ke semasa. Mereka juga dikatakan kurang yakin dalam melakukan sesuatu perkara, sedangkan mereka sebenarnya boleh menyelesaikan perkara tersebut dengan baik. Si hidung pesek cukup ramah dan mudah mesra walau dengan sesiapa sahaja. Mereka boleh membuatkan orang lain cukup senang dengan kehadiran mereka.

RAHSIA PERSONALITI HURUF PANGKAL NAMA

Pemilihan huruf pertama pada nama juga adalah penting. Berikut sebagai sedikit panduan.

huruf A
Ramah dan murah senyuman.Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas.Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

huruf B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya.Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya sangat mudah tersinggung.

huruf C
Ramah dan pandai berbicara.Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

huruf D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

huruf E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

huruf F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala.Mereka juga sukar memaafkan.Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

huruf G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

huruf H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

huruf I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

huruf J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

huruf K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia

huruf L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya tidak menepati masa.

huruf M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan memberontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya boros dan keras kepala.

huruf N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

huruf O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

huruf P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kreatif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

huruf Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

huruf R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

huruf S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji.Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

huruf T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

huruf U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

huruf V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri.Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

huruf W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

huruf X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

huruf Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

huruf Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.

RAHSIA PERSONALITI DARI BULAN ISLAM KELAHIRAN

Sekiranya anda mengetahui pada bulan Hijrah anda dilahirkan, menurut pengetahuan tradisional bulan itu mempunyai pengaruh yang tersendiri terhadap perilaku. Dicatatkan bagi menambahkan pengetahuan:

Muharram
Bersifat pendiam, sihat fikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan yang sempurna, walaupun begitu, jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar cerdas ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.


Safar
Tabiatnya buruk. Dia tidak suka mengakui kesalahannya. lbubapanya perlu mendidiknya bagi menghilangkan tabiat buruk itu, jika tidak, kehidupannya akan menjadi susah di kemudian hari. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ianya akan mendatangkan hasil.

Rabiul Awal
Perwatakannya baik. Mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan ramai yang suka. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras dan mudah marah.


Rabiul Akhir
Perwatakannya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupannya menjadi sukar kerana tabiat buruknya itu. Ibubapa menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

Jamadil Awal
Dia mempunyai tingkat keyakinan yang tinggi. Dia berani dan nekad, kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walaupun begitu, keberanian dan tekadnya itu akan menunjukkan hasil usahanya, yang menemui kegagalan juga.

Jamadil Akhir
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Apabila dia tahu bahawa dia salah atau keliru maka dia mudah mengakuinya, tapi bila dia tahu dia benar, pendiriannnya keras dan tidak mahu mengalah. Semasa kecilnya, ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agar terserlah sifat-sifatnya yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

Rejab
Semasa kecilnya dia degil dan nakal. lbu bapanya patut mendidiknya dengan baik agar dia dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika sudah dewasa, dia suka bersikap merendah diri dan bersikap tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil. Walau bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa.


Sya’aban
Perwatakannya baik. Hidupnya selamat dan rezekinya tidak putus-putus. Sewaktu kecilnya dia mudah mengalah semasa bermain dengan kawan-kawan. Kelakuannya baik, berbudi bahasa hingga semua orang sayang padanya. Masa dewasanya dia akan berjaya dalam segala kerjayanya dan mudah mendapat rezeki.

Ramadhan
Dia baik, pendiam, suka merendah diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenalinya. Dia tidak suka menonjolkan diriya. Kehidupannya selalu selamat.


Syawal
Perwatakannya keras. Hatinya keras. Dia tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan hidupnya, oleh itu ibu bapanya perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya itu. Jika tidak kehidupannya menjadi susah kerana perangai keras hatinya, dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki.

Zulkaedah
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia banyak berfikir, kerana sifat ini, satu hari nanti dia akan mendapat hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana banyak berfikir, perbuatannya kadang kala menjadi keliru. Dia seharusnya bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang yang memuaskan.


Zulhijjah
Jika dia jahat dia terlalu jahat, jika baik terlalu baik pula. Dia sering mendapat padah dari perbuatannya sendiri. Dia sukar mengawal perasaannya, kadangkala terlalu berlebih-lebihan atau sebaliknya. 0leh kerana dia tidak dapat memberikan garis pemisah, dia sukar mempertimbangkan baik buruk perbuatannya. Dia seringkali menyesal kerana kurang hati-hati dan kurang pertimbangan.

KENALI WATAK DI SEBALIK WARNA

Adakah anda mempunyai WARNA kegemaran? Warna apakah yang menjadi kegemaran anda? BIRU? MERAH? HIJAU? KUNING? HITAM? PUTIH?

Sedarkah anda bahawa warna yang menjadi kegemaran itu sebenarnya sedikit sebanyak menggambarkan sikap dan watak anda.

Menurut kajian oleh pakar psikologi mendapati warna mempunyai pengaruh yang tersendiri dalam perwatakan dan sikap seseorang.

Ahli fisiologi dan psikologi menjelaskan ada 4 warna primer :

MERAH
HIJAU
KUNING
BIRU

Walaupun tidak diketahui secara pasti mengapa orang-orang menyukai warna dan kombinasi warna tertentu. Tetapi yang jelas, setiap warna mempunyai karektor atau sifat yang berbeza-beza. Bahkan sejak dahulu lagi, warna sememangnya diketahui mempunyai pengaruh terhadap manusia.Kini, penggunaan pengaruh psikologi yang ada pada warna telah dimanfaatkan secara meluas dalam dunia automotif, peragaan pakaian, permainan dan sebagainya.
Apakah RAHSIA yang ada disebalik warna-warna ini.

MERAH
Warna ini melambangkan keadaan psikologi yang mengurangkan tenaga, mendorong makin cepatnya denyutan nadi, menaikkan tekanan darah dan mempercepatkan pernafasan. Warna ini mempunyai pengaruh produktiviti, perjuangan, persaingan dan keberahian.

Merah Terang
Warna ini melambangkan kekuatan kemahuan atau cita-cita. Sifatnya : Agresif, Aktif, Garang. Pengaruhnya : Berkemahuan keras, penuh gairah, dominasi, kejantanan.

Merah Jambu
Warna ini melambangkan romantik, feminim. Warna ini mempunyai sifat mendorong ke arah kepasrahan, penyerahan, kesempurnaan, keayuan dan kesantunan.

BIRU
Warna ini melambangkan ketenangan yang sempurna. Mempunyai kesan menenangkan pada tekanan darah, denyutan nadi, dan tarikan nafas.

Biru Tua
Warna ini melambangkan perasaan yang mendalam. Sifatnya : Konsentrasi, kooperatif, cerdas, kejujuran dan patriotik.
Pengaruhnya : Tenang, Bijaksana, Tidak Mudah Tersinggung, Ramai kawan.

Biru Muda
Warna ini melambangkan kesungguhan cita-cita dan penuh keazaman. Sifatnya : Bertahan, Pelindung, Tidak Berubah Fikiran.
Pengaruhnya : Keras Kepala, Teguh, Sering Bangga Diri, Berpendirian tetap.

KUNING
Warna ini melambangkan kegembiraan. Warna ini mempunyai sifat : Selamba, Santai, Tenang dan tidak terkesan dengan masalah. Berubah-ubah tapi penuh harapan, mempunyai cita-cita setinggi langit dan semangatnya juga tinggi.

Kuning Terang
Warna ini melambangkan sifat yang boleh berubah dengan mendadak. Sifatnya sederhana tetapi unik. Sifatnya : Bertolak ansur, Berhati-hati, Menonjol.
Pengaruhnya : Berubah-ubah sikap, berwawasan, dermawan, tidak mudah percaya pada orang.

HIJAU
Warna ini melambangkan adanya suatu keinginan, ketabahan dan keteguhan hati. Mempunyai keperibadian yang tegas, berprinsip dan berkuasa. Warna ini mempunyai sifat : meningkatkan rasa bangga, perasaan lebih hebat dan mengatasi orang lain. Orang yang menyukai warna ini umumnya suka dipuji, mudah menasihati orang lain.

KELABU & HITAM
Kelabu
Warna ini tidak menunjukkan makna yang jelas. Tidak terang dan ia dikategorikan sebagai unik dan sukar dikaitkan kepada kecenderungan psikologi. Warna ini sifatnya lebih kepada NEUTRAL.

Hitam
Warna ini melambangkan kesedihan dan keseorangan. Ianya memberi kesan kehampaan, kematian, kegelapan, kebinasaan, kerosakkan dan kepunahan.

COKLAT & UNGU
Coklat
Warna ini seringkali menunjukan ciri-ciri : suka persaingan, tidak suka beralah, kurang toleran, sukar bertolak ansur, dan mempunyai prasangka terhadap kesejahteraan dan kebahagian masa depan.

Ungu
Warna ini adalah campuran warna merah dan biru yang melambangkan sifat unik hasil campuran kedua-dua sifat warna tersebut. Perpaduan antara keintiman dan kemesraan, erotik, dan berperasaan mendalam dan peka. Sifatnya sedikit kurang teliti tetapi penuh harapan dan positif..

Fakta sihat tentang TEH
'Air yang terlalu mendidih tidak sesuai untuk membancuh teh terutamanya Teh Hijau. Ini kerana air tersebut boleh merosakkan rasa dan khasiat sebenarnya. Membilas wajah dengan air teh mampu mengawal kehadiran jerawat pada wajah. Biarkan air teh kering sendiri pada wajah. Serbuk teh juga mampu meredakan kesakitan gigi'
RAHSIA PERSONALITI BERDASARKAN GAYA CUTI

Mari kita lihat Rahsia Personaliti berdasarkan gaya seseorang itu bercuti atau melancong. Sebelum itu, mungkin ada baiknya kalau anda pilih dulu, lokasi bercuti berikut ini, sebelum membaca sepenuhnya. Lepas anda pilih, barulah anda dapat menilai rahsia yang didedahkan ini TEPAT atau TIDAK.

So, jawab soalan ini dulu. Sekiranya anda diberi pilihan, ke manakah anda akan bercuti?

Pulau (Contoh, Pulau Perhentian, Langkawi, Bali ker…)
Bandar-Bandar Besar (Contoh, Tokyo, London ker…)
Taman Tema (Contoh, Genting Park, Disneyland, Wetwell Shah Alam? …)
Bandar / Kota Bersejarah (Contoh, Melaka, Istanbul ker…)
Gunung-ganang (Contoh, Gunung Tahan, Kinabalu, Everest ker…)


PULAU

Keindahannya dan kedamaian pulau pasti menjadi pilihan individu yang gemarkan ketenangan. Walaupun terpaksa memperuntukan sejumlah wang yang agak banyak yang agak banyak untuk merealisasikan percutian ini, itu tidak menjadi halangan! Apa yang pasti, kenikmatan dan ketenangan akan diperolehi kelak!

Personaliti
Bijak mengawal emosi, itulah gambaran tepat mengenai personaliti individu yang gemarkan percutian ke destinasi-destinasi sebegini. Selain itu, individu yang tergolong dalam kategori ini juga memiliki jiwa yang agak sensitif, justeru tidak hairanlah sekiranya orangnya agak sensitif perasa dan mudah tersinggung.

Percintaan
Perwatakan yang lembut dan ramah sering membuatkan individu di sekeliling mudah jatuh hati dengan individu ini. Tidak hairanlah sekiranya mereka mempunyai ramai peminat. Walau bagaimanapun individu yang memiliki ciri-ciri sebegini sememangnya bijak memilih pasangan hidup dan sentiasa berhati-hati dalam membuat sesuatu keputusan. Sekiranya sudah terikat dengan cinta, kejujuran dan keikhlasan individu ini tidak perlu diragui lagi oleh pasangannya..

BANDAR-BANDAR BESAR
Lain orang lain persepsinya. Percutian di bandar-bandar besar mungkin digemari oleh segelintir individu. Ada yang berpendapat percutian di bandar-bandar besar ini mampu memberikan satu kepuasan yang agak eksklusif. Sudah tentu di bandar-bandar besar sebegini memiliki serba-serbi kemudahan yang memuaskan dan sekaligus memudahkan perjalanan percutian individu itu.

Personaliti
Individu yang gemarkan percutian di bandar-bandar besar ini dikatakan memilliki sifat yakin diri sendiri dan mereka tergolong dalam kategori individu yang optimis. Kadangkala agak keras kepala dan ada kalanya sukar menerima pandangan dan pendapat orang lain. Selain itu soal kewangan juga harus dipandang serius kerana mereka terlalu mudah mengeluarkan wang untuk perkara-perkara yang tidak berfaedah, pendek kata orangnya agak boros!.

Percintaan
Cinta bukanlah agenda utama dalam hidup individu yang tergolong dalam kategori ini. Mereka tidak serius apabila membincangkan topik berkaitan cinta. Takut pada komitmen soal ini. Walau bagaimanapun, individu di sekelingnya juga perlu berhati-hati kerana mereka yang tergolong dalam kategori ini dikatakan gemar bertukar-tukar pasangan.

TAMAN TEMA
Selalunya destinasi sebegini menjadi pilihan utama kanak-kanak.tapi tidak kurang juga, ada segelintir goilongan dewasa yang gemarkan percutian ke taman-taman tema ini. Keseronokan dan kemeriahan itulah yang dicari sehingga sanggup menghabiskan masa seharian dengan bermain-main sambil berjalan-jalan di destinasi taman tema pilihan mereka.

Personaliti
Selalunya individu yang tergolong dalam kategori ini memiliki ramai teman. Mereka gemar menghabiskan masa diluar bersama teman-teman. Sikap mudah bergaul menjadikan mereka individu yang sangat disenangi. Sikap agak keanak-anakan juga menjadi faktor mengapa ramai yang gemar mendampingi individu yang tergolong dalam kategori ini.

Percintaan
Melihat sikapnya yang agak keanak-anakan, ada kalanya membuatkan pasangannya agak bosan. Mereka sukar untuk bersikap serius sekiranya dikehendaki membincangkan sesuatu perkara. Walau bagaimanapun pasangannya harus bersyukur kerana individu yang tergolong dalam kategori ini dikatakan seorang yang tabah dan rela berkorban, khususnya untuk kebahagian pasangannya itu.

BANDAR / KOTA BERSEJARAH
Bandar bersejarah merupakan tempat utama mencari ilham bagi mereka yang berjiwa patriotik. Tak hairanlah ada yang sanggup menitiskan air mata tatkala mengingatkan pengorbanan para pejuang dahulu kala mempertahankan negara tercinta. Contohnya Melaka, pasti kita akan kagum dengan pengorbana yang telah dilaburkan. Tanpa pengorbanan tersebut oleh mereka yang terdahulu pasti kita tidak dapat menikmati kehidupan seperti sekarang ini.

Personaliti
Individu yang gemar bercuti tempat bersejarah umumnya mempunyai jiwa dan perasaan yang abstrak. Sukar di tafsirkan dan dimengertikan. Dari segi penampilan,mereka lebih gemar berpakaian ringkas dan sempoi contohnya seluar besar, baju besar, beg besar dan bersandal nipis. Mereka ini persis seniman jalanan yang gemarkan kehidupan yang sederhana.

Percintaan
Sikapnya yang agak tegas dan serius kadangkala membuatkan cinta mereka ini tidak dapat dilihat secara telus. Dan ini amat membimbangkan sekiranya pasangan mereka tidak dapat memahami dan mengenali secara lebih dekat siapakah diri mereka yang sebenar. Lazimnya mereka ini sebenarnya gemar dimanja walaupun kadangkala mereka terlalu sukaruntuk mempamerkan kasih sayang terhadap pasangan.

GUNUNG-GANANG
Mendaki gunung, berekspedisi dan menhabiskan masa di kawasa hutan merupakan saat paling indah bagi mereka yang berminat denga aktiviti lasak. Malah, peluang dapat bersama teman-teman menhabiskan cuti hujung minggu di kawasan pergunungan merupakan pengalaman paling manis bagi mereka. Satu kepuasan yang tinggi nilainya sekiranya impian untuk menawan puncak gunung yang menjadi target utama berjaya. Tak kisahlah sekiranya terpaksa mengeluarkan wang yang banyak semata-mata ingin menyertai sesebuah ekspedisi, asalkan hati puas dan gembira.

Personaliti
Selalunya, individu seperti ini tidak gemar menghabiskan masa di kompleks membeli belah atau bersembang di cafe mewah bersama teman-teman. Pada pendapat mereka, sikap begini hanya mendatangkan kerugian dan tidak memberi apa-apa makna dalam hidup mereka. Individu yang gemarkan aktiviti lasak seperti ini merupakan seorang yang berfikiran terbuka. Lasak dan berdikari. Tak hairanlah jika mereka ini bijak menyesuaikan diri dalam apa jua keadaan. Pastinya mereka ini bukan seorang individu yang membosankan.

Percintaan
Individu jenis ini sukakan pasangan yang mampu hidup berdikari tanpa bergantung kepada sesiapa. Malah, kebanyakan masa mereka dihabiskan dengan melakukan aktiviti lasak bersama teman-teman yang mempunyai minat yang sama dengan mereka.. Selalunya mereka jenis ini bukanlah seorang yang taksub dengan cinta atau terlalu manja. Mereka gemarkan percintaan yang berlandaskan prinsip ‘ada kalanya kita bagai pasangan kekasih, dan ada kalanya kita sebagai kawan biasa’. Bagi mereka yang tidak memahami prinsip seperti ini, pasti hati mudah terhiris dan terluka. Tidak hairanlah jika individu seperti ini lebih senang menjalinkan cinta dengan kawan-kawan yang sudah mereka kenali..

RAHSIA KAREKTOR MENGIKUT BULAN KELAHIRAN

JANUARI
Bercita-cita tinggi dan orangnya serius
Suka mendidik dan dididik
Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik
Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan
Suka smart, kemas dan teratur
Bersifat sensitif, berfikiran mendalam
Pandai mengambil hati orang lain
Pendiam kecuali telah dirangsang
Agak pemalu
Daya tumpuan yang sangat tinggi
Mudah mendisiplinkan diri sendiri
Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema
Bersikap romantik tetapi tidak pandai mempamerkannya
Cukup sayang pada kanak-kanak
Suka duduk di rumah
Setia pada segala-galanya
Perlu belajar kemahiran sosial
Cukup cemburu yang sangat tinggi

FEBRUARI
Berfikiran abstrak
Sukakan benda yang reality dan abstrak
Intelligent, bijak dan genius
Berpesonaliti yang mudah berubah
Mudah menawan orang lain
Agak pendiam, pemalu dan rendah diri
Jujur dan setia pada segalanya
Keras hati untuk mencapai matlamat
Tidak suka dikongkong
Mudah memberontak apabila dikongkong
Suka kegiatan yang lasak
Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif
Mudah mempamerkan marahnya
Tidak suka benda yang remeh-temeh
Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya
Sangat berani dan suka memberontak
Bercita-cita tinggi dan suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya
Pemerhatian yang tajam
Suka hiburan dan sukan
Suka benda yang bersifat seni
Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran
Berkecenderungan pada benda yang tahyul
Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros
Belajar untuk mempamerkan emosi.

MAC
Berpesonaliti yang menarik dan menawan
Mudah didampingi
Sangat pemalu dan pemendam rasa
Sangat baik secara semulajadi, jujur, pemurah dan mudah simpati
Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran
Suka pada kedamaian
Sangat peka kepada orang lain
Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain
Tidak cepat marah dan sangat amanah
Tahu balas budi dan tahu kenang budi
Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam
Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal
Suka berangan-angan
Suka melancong
Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi
Kelam kabut dalam memilih pasangan
Suka dgn hiasan rumahtangga
Punya bakat seni dalam bidang muzik
Kecenderungan kepada benda yang istimewa dan baik Jangan terlalu moody.

APRIL
Sangat aktif dan dinamik
Cepat bertindak buat keputusan tetapi cepat menyesal
Sangat menarik dan pandai manjakan diri
Punya daya mental yang sangat kuat
Suka diberi perhatian
Sangat diplomatik (pandai memujuk ).
Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang
Sangat berani dan tiada perasaan takut
Suka adventure, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah
Emosi cepat terusik
Try control the emotion
Kecenderungan bersifat dendam
Agresif, kelam kabut untuk membuat keputusan
Kuat daya ingatan
Gerak hati yang sangat kuat
Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain
Berpenyakit di sekitar kepala dan dada
Sangat cemburu dan terlalu cemburu.

MEI
Kekerasan hati & degil
Kuat semangat & bermotivasi tinggi
Pemikiran yang tajam
Mudah marah apabila tidak dikawal
Pandai menarik hati orang lain & menarik perhatian
Perasaan yang amat mendalam
Cantik dari segi mental & fizikal
Tidak perlu dimotivasikan
Tetap pendirian tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain
Mudah dipujuk
Bersikap sistematik (otak kiri)
Suka berangan
Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu
Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit
Daya khayalan yang tinggi
Permikiran yang tajam
Pandai berdebat
Fizikal yang baik
Kelemahan sistem pernafasan
Suka sastera, seni & muzik serta melancong
Tidak berapa suka duduk di rumah
Tidak boleh duduk diam
Tidak punya ramai anak
Rajin dan bersemangat tinggi
Agak boros

JUN
Berfikiran jauh & berwawasan
Mudah ditawan kerana sikap baik
Berperangai yang lemah lembut
Mudah berubah sikap, perangai, idea @ mood Idea yang terlalu banyak di kepala
Bersikap sensitif
Otaknya aktif (sentiasa berfikir)
Sukar melakukan sesuatu dengan segera
Bersikap suka menangguh-nangguh
Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik
Cepat marah & cepat sejuk
Suka bercakap & berdebat
Suka buat lawak & bergurau
Otaknya cerdas berangan-angan
Mudah berkawan & pandai berkawan
Orang yang sangat tertib
Pandai mempamerkan sikap
Mudah kecil hati
Mudah kena selsema
Suka berkemas
Cepat rasa bosan
Sikap terlalu memilih & cerewet
Kurang mempamerkan perasaan
Lambat nak sembuh apabila terluka hati
Suka kepada barang yang berjenama
Mudah menjadi eksekutif
Kedegilan yang tidak terkawal
Sesiapa yang memuji saya adalah musuh saya tetapi siapa menegur saya adalah kawan saya

JULAI
Sangat seronok didamping
Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
Agak pendiam kecuali diransang
Ada harga dan maruah diri
Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
Mudah dipujuk dan bercakap lurus
Sangat menjaga hati orang lain
Sangat peramah
Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya
Berjiwa sentimental
Jarang berdendam
Mudah memaafkan tapi sukar melupakan
Tidak suka benda remeh-temeh
Membimbing cara fizikal dan mental
Sangat peka, caring dan mengasihi serta penyayang
Layanan yang serupa dengan semua orang
Tinggi daya simpati
Pemerhatian yang tajam
Suka menilai orang lain dengan pemerhatian
Mudah dan rajin belajar
Suka muhasabah diri
Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama
Suka mendiamkan diri
Suka duduk di rumah
Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
Tak agresif kecuali terpaksa
Lemah dari segi kesihatan perut
Mudah gemuk jika tak kawal diet
Minta disayangi
Mudah terluka hati tapi lambat pulih
Terlalu mengambil berat Rajin dalam membuat kerja

OGOS
Suka berlawak
Mudah tertawan kepadanya
Sopan santun dan caring terhadap orang lain
Berani dan tidak tahu takut
Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan
Pandai pujuk orang lain
Terlalu pemurah & bersikap ego
Nilai harga diri yang sangat tinggi
Dahagakan pujian
Semangat juang yang luar biasa
Cepat marah & mudah mengamuk
Mudah marah apabila cakapnya dilawan
Sangat cemburu
Daya pemerhatian yang tajam & teliti
Cepat berfikir
Fikiran yang berdikari
Suka memimpin & dipimpin
Sifat suka berangan
Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat
Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk
Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit
Belajar untuk relaks
Sikap kelam kabut
Romantik, pengasih & penyayang
Suka mencari kawan

SEPTEMBER
Sangat bersopan santun & bertolak ansur
Sangat cermat, teliti & teratur
Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik
Pendiam tapi pandai bercakap
Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati
Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur
Kerja yang dilakukan sangat sempurna
Sangat sensitif yang tidak diketahui
Orang yang banyak berfikir
Daya pentaakulan yang baik
Otak bijak & mudah belajar
Suka mencari maklumat
Kawal diri dari terlalu mengkritik
Pandai mendorong diri sendiri
Mudah memahami orang lain (daya firasat yang tinggi) kerana banyak simpan rahsia
Suka sukan, hiburan & melancong
Kurang menunjukkan perasaannya
Terluka hatinya sangat lama disimpan
Terlalu memilih pasangan
Sukakan benda yang luas
Bersistematik

OKTOBER
Suka sembang
Suka orang yang sayang padanya
Suka ambil jalan tengah
Sangat menawan & sopan santun
Kecantikan luar & dalam
Tidak pandai berbohong & berpura-pura
Mudah rasa simpati, baik dan pentingkan kawan
Sentiasa berkawan
Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama
Cepat marah
Macam pentingkan diri sendiri
Tidak menolong orang kecuali diminta
Suka melihat dari perspektifnya sendiri
Tidak suka terima pandangan orang lain
Emosi yang mudah terusik
Suka berangan & pandai bercakap
Emosi yang kelam kabut
Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan)
Suka melancong, bidang sastera & seni
Pengasih, penyayang & lemah lembut
Romantik dalam percintaan
Mudah terusik hati & cemburu
Ambil berat tentang orang lain
Suka kegiatan luar
Orang yang adil
Boros & mudah dipengaruhi persekitaran
Mudah patah semangat

NOVEMBER
Banyak idea dalam perkara
Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya
Berfikiran kehadapan
Berfikiran unik dan bijak
Penuh dengan idea-idea baru yang luar biasa
Pemikiran yang tajam
Daya firasat yang sangat halus dan tinggi
Bagus untuk jadi doktor
Cermat dan teliti
Personality dinamik
Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia
Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra
Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran
Terlalu degil dan keras hati apabila hendak.
Diusahakan sehingga berjaya
Tak suka marah kecuali digugat
Mudah ambil berat terhadap orang lain
Pandai muhasabah diri
Cara berfikir lain dari orang lain
Otak yang sangat tajam
Pandai mendorong diri sendiri
Tidak hargai pujian
Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi dan apabila hendak sesuatu cuba sampai berjaya Badan yang “tough” (sasa)
Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam
Romantik
Tidak pasti dgn hubungan kasih sayang
Suka duduk di rumah
Sangat rajin dan berkemampuan tinggi
Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia
Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi
Bercita-cita tinggi
Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubah-ubah

DISEMBER
Sangat setia dan pemurah
Bersifat patriotik
Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan
Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa
Bercita-cita tinggi
Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi
Seronok didampingi
Suka bercampur dengan orang
Suka dipuji, diberi perhatian dan suka dibelai
Sangat jujur, amanah dan bertolak ansur
Tidak pandai berpura-pura
Cepat marah
Perangai yang berubah-ubah
Tidak ego walaupun harga diri yang sangat tinggi
Benci pada kongkongan
Suka berlawak
Pandai buat lawak dan berfikiran dengan logik.

RAHSIA DI SEBALIK JENIS DARAH

Adakah anda percaya jika saya katakan bahawa memang ada rahsia di sebalik jenis darah anda? Tahukah anda banyak kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa jenis darah dapat memberikan gambaran tentang perangai dan sifat seseorang itu? Berikut ini saya kongsikan dengan anda RAHSIA yang terselindung disebalik jenis-jenis darah.

JENIS DARAH O
Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, anda akan berusaha untuk mencapai matlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya anda dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu anda juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri anda sendiri. Oleh yang demikian anda harus lebih bijak mengawal emosi diri anda agar tidak dikuasai dengan tekanan.

JENIS DARAH A
Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup anda. Anda gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan anda juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan. Anda bijak bergaul dengan individu di sekeliling dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan anda. Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri anda itu melambangkan bahawa anda tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya anda agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat. Anda harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja anda itu, kesihatan diri pula yang terabai.

JENIS DARAH B
Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan anda. Anda lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula anda adalah individu yang terlalu jujur dan lebih gemar Berterus terang dalam apa jua perkara. Dalam melaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, anda lebih gemar melaksanakannya dengan cara anda sendiri. Anda adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudah bagi diri anda untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu. Anda adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap anda yang gemar berdikari dan tidak gemar meminta bantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri anda dan sekali gus memperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Anda harus ingat bahawa, tidak semua perkara kita boleh menyelesaikannya secara bersendirian.

JENIS DARAH AB
Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri individu yang tergolong dalam kategori darah berjenis AB ini. Anda juga sentiasa menghormati orang lain dan ini menjadikan individu yang berada di sekeliling anda berasa selesa untuk berdampingan dengan anda. Anda juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria.
Namun ada satu perkara yang harus anda perbaiki dalam diri anda itu. Anda perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan orang lain membuat keputusan untuk diri anda sendiri.

HALWA TELINGA