4 MANFAAT MENANGIS BAGI KESIHATAN


Menangis sering dianggap sebagai gambaran kelemahan saat menghadapi masalah. hakikat sebenarnya menangis memiliki manfaat positif, baik bagi kesihatan fizikal, spiritual mahupun psikologi.

Jika emosi Anda sedang tidak stabil, rasa sedih dan ingin menangis biasanya muncul. Ketika saat begini terjadi, jangan tahan tangis anda, karana menangis merupakan luahan emosi yang sangat wajar dan sihat. Selain sarana untuk meluahkan emosi, menangis memiliki manfaat lain, iaitu :




1. Membersihkan mata
Fungsi utama air mata adalah membuat penglihatan kita menjadi lebih jelas. Tidak hanya membasahai bola mata dan kelopak mata, tetapi juga mencegah dehidrasi membran yang ada disekitar mata. Ketika air mata mengalir, mata anda sebenarnya sedang dalam proses pembersihan. Hal itu membuat kotoran yang menempel pada mata ikut keluar melalui air mata dan mata pun menjadi bersih.

2. Membunuh bakteria
Air mata mengandung lysozyme, iaitu cairan yang boleh membunuh 90 - 95 peratus bakteria dalam waktu 5 hingga 10 minit. Jadi, ketika anda mengeluarkan air mata, secara automatik boleh membunuh bakteria berbahaya yang boleh menyebab iritasi pada mata.

3. Menstabilkan mood
Apakah Anda tahu kadar zat mangan dalam tubuh? Tingginya kadar mangan dalam tubuh bisa menyebabkan mood yang tidak stabil, kerisauan berlebihan, dan perasaan yang sensitif. Dengan menangis kadar mangan dalam tubuh Anda bisa diturunkan dan membuatnya dalam keadaan normal.
Selain itu, air mata yang keluar ketika anda dalam keadaan emosi, mengandung 24% protein albumin yang berfungsi membawa molekul racun keluar dari tubuh.

4. Menurunkan stres
Menangis boleh mengurangkan stres. Ini karana saat menangis, zat kimia yang dikeluarkan tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin akan berkurang. Namun jika anda menahan tangis maka tingkat stres yang dialami akan naik dan boleh meninggalkan kesan pada kesihatan seperti masalah jantung, dan tekanan darah tinggi.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS