KHASIAT AIR KELAPA


AIR kelapa bukan sahaja sebagai air minuman penghilang dahaga terutamanya ketika musim panas. Tetapi, sebenarnya buah kelapa memiliki banyak khasiat dan nilai gizi makanan yang hebat. Hasil kajian mendapati kelapa mempunyai banyak faedah terutamanya apabila diproses dan diolah dengan betul dan baik. Selain diminum, air kelapa juga boleh diproses sebagai nata de coco, ais krim, dan minuman kesihatan (energy drink).

Hasil kajian juga mendapati air kelapa kaya dengan potasium (kalium). Selain mineral, air kelapa juga mengandungi gula (antara 1.7 hingga 2.6 peratus) dan protein (0.07 hingga 0.55 peratus). Selain itu kandungan komposisi gizi itu air kelapa juga berpotensi dijadikan bahan produk perusahaan desa.

Jika di Filipina, air kelapa diproses untuk pembuatan minuman, jelly, alkohol, cuka, dan nata de coco. Manakala di negara kita air kelapa digunakan untuk minuman (air kelapa muda) dan bahan asas pembuatan produk nata de coco. Lebih istimewanya air kelapa juga boleh dimanfaatkan untuk bahan perubatan tradisional dan perawatan kecantikan.

Tidak kurang hebatnya juga isi buah kelapa muda cukup baik untuk dimakan terutamanya bagi kanak-kanak yang menderita kekurangan gizi makanan (nutritional deficiency).

Air kelapa memiliki cita rasa yang isitimewa di samping itu, air kelapa juga mempunyai banyak kandungan gizi di dalamnya terutama mineral yang sangat baik untuk tubuh manusia. Selain itu unsur karbon dalam air kelapa berupa karbohidrat sederhana seperti glukosa, sukrosa, fruktosa, sorbitol, dan inositol. Unsur nitrogen pula terdiri dari protein seperti asam amino, alin, arginin, alanin, sistin, dan serin. Kajian dapati kadar asam amino air kelapa lebih tinggi berbanding asam amino dalam susu sapi.

Selain karbohidrat dan protein, air kelapa juga mengandungi unsur mikro berupa mineral yang diperlukan dalam tubuh. Mineral tersebut di antaranya kalium (K), natrium (Na), kalsium (Ca), magnesium (Mg), ferum (Fe), cuprum (Cu), fosfor (P), dan sulfur (S). Lebih menariknya dalam air kelapa mempunyai berbagai vitamin. Seperti vitamin C dan berbagai asam seperti, asam nikotinat, asam pantotenal, dan asam folat. Vitamin B kompleks yang dikandungnya antara lain niacin, riboflavin, dan thiamin.

Sarat khasiat

Kelapa atau nama saintifiknya Cocos nucifera ini juga dikenali dengan nama “Wonder Food”. Ia dipanggil disebabkan banyak kandungan nutrisi di dalam buah kelapa itu diperlukan oleh tubuh kita.

Di beberapa negara kelapa merupakan buah yang berkait dengan mitos dan budaya malah dipanggil buah ajaib kerana perananya sangat penting dalam berbagai ritual keagamaan dan adat. Dalam upacara keagamaan Hindu, kelapa dipanggil "Tree of Heaven" kerana kelapa dipercayai dapat membawa kekuatan, kesihatan, umur yang panjang dan kedamaian.

Kandungan mineral yang terkandung dalam kelapa juga mempunyai protein berkualiti tinggi iaitu baik untuk pertumbuhan dan memperbaikan sel-sel dalam tubuh. Airnya dikenali sebagai air mineral dan merupakan minuman penyegar. Kandungan gula yang terdapat pada air kelapa pula senang diserap oleh tubuh. Air kelapa juga merupakan tonik yang terbaik untuk menjaga kesihatan tubuh kita.

Air yang terdapat dalam buah kelapa cukup untuk memenuhi keperluan tubuh iaitu vitamin C dalam sehari. Seperti yang kita ketahui, walaupun kandungan nutrisi yang terkandung dalam air kelapa tinggi, namun ia bersifat isotonik. Air kelapa mudah memiliki komposisi mineral dan gula yang sempurna sehingga mempunyai keseimbangan elektrolit yang sempurna sama dengan cairan tubuh manusia. Oleh itu, komposisi mineral yang terkandung dalam air kelapa juga mempunyai potensi besar untuk dikembangkan sebagai minuman isotonik.

Penggunaan air kelapa telah dipratikkan semenjak dulu lagi kerana orang tua-tua sering memberi kelapa muda hijau ketika menderita demam atau campak. Mereka yakin dengan air kelapa mampu menurunkan panas dalam tubuh. Ketika demam, air kelapa dan air putih diminum secara berselang seling untuk mengurangi panas dan rasa sakit.

Minuman air kelapa muda dan memakan isinya dapat meredakan mulut kering, demam, penyakit diabetes. Selain itu, minum air kelapa muda dipercayai boleh membuang racun dalam darah. Namun perlu diketahui terlalu banyak minum air kelapa muda menyebabkan sedikit rasa lemas.

Bagi yang memiliki gangguan pada tulang, disarankan tidak mengambil air kelapa secara berlebihan. Selain itu, kepercayaan dulu juga disarankan ibu yang sedang mengandung perlu kerap minum air kelapa muda. Air kelapa ini dipercayai dapat membersihkan janin di dalam rahim dan memudahkan kelahiran bayi, menjadi bersih, tiada kurap dan sebagainya.

Air kelapa juga dikenal pasti sebagai ubat tradisional kuno yang sangat berkesan membasmi berbagai jenis cacing di dalam usus. Malah, ia juga sangat baik diminum pada waktu pagi sebelum mengambil makanan lain. Air kelapa berkesan untuk pesakit yang menderita gastrik.

Di samping itu, air kelapa juga berkhasiat dalam penyembuhan sakit colitis, luka, cirit-birit, disentri, dan buasir. Air kelapa juga dapat mengatasi kerosakan sistem saluran pecernaan seperti mengurangkan gas, mual, dan sakit perut. Selain itu air kelapa yang ditambah madu, sangat baik untuk diminum ketika hendak tidur dan berkesan untuk mereka yang menghidap batuk kering.

Bagi pesakit kolera, campuran jus jeruk nipis dan air kelapa cukup perkesan untuk penyembuhan. Air kelapa bersifat diuretic sehingga sesuai untuk mengobati kerosakan pelbagai penyakit lain.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS