MAKNA HARI-HARI DALAM ISLAM

Sahabat-sahabat nabi S.A.W. telah bertanya akan makna hari-hari yang tujuh ini, sabda baginda:

Hari Jumaat
Hari yang baik untuk mengadakan perhubungan dan pernikahan.

Hari Sabtu
Adalah dinamakan hari tipu daya,kerana pada hari itu orang kafir Quraisy telah melakukan tipu daya pada perjanjian Darrun Nadwah.

Hari Ahad
Adalah hari yang baik untuk bertanam dan melakukan pembinaan kerana pada hari itu Allah S.W.T. telah memciptakan dunia dan membangunkannya.

Hari Isnin
Adalah hari yang baik untuk bermusafir dan berniaga kerana pada hati itu Nabi Syith telah bermusafir dalam urusan perniagaan dan pada hari Isnin beliau telah mendapat keuntungan yang banyak dalam perniagaannya.

Hari Selasa
Hari Selasa adalah hari berdarah kerana pada hari itu Siti Hawa mula berhaid,dan pada hari itu juga mula-mula berlakunya pembunuhan di bumi ini iaitu antara anak Nabi Adam AS,Qabil membunuh Habil.

Hari Rabu
Adalah harikebinasaan yang berkekalan kerana pada hari itu Allah SWT telah menenggelamkan Firaun bersama kaumnya.Kaum nabi Saleh AS iatu kaum Samud dan kaum 'Ad juga telah dibinasakan Allah SWT pada hari Rabu.

Hari Khamis
Hari Khamis adalah hari yang baik untuk menuntut sekelian hajat,bahawasanya pada hari itu Nabi Ibrahim AS pergi ke istana raja Mesir,maka raja Mesir telah menunaikan hajat nabi Ibrahim AS dan mengembalikan isteri beliau Siti Sarah.

Ulasan

  1. info blog ok.. very good but.. lagu latar tu sangat menganggu.. but blog kamu bagus :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS