TERAPI WARNA

Pernahkah anda berada di sawah padi yang luas terbentang. Apakah perasaan anda apabila terpadang warna hijau yang terbentang luas. Sukakah anda berkelah di tepi pantai. Apakah perasaan anda apabila terpadang warna biru yang luas Apakah warna kereta anda?

Kajian menunjukkan warna kereta yang berwarna merah banyak terlibat di dalam kemalangan. Kereta berwarna hijau dan biru kurang terlibat dalam kemalangan. Adakah anda percaya kepada pengaruh warna dalam kehidupan harian kita?

1. Merah
Warna ini dapat membangkitkan tenaga, hangat, komunikatif, aktif, optimis, antusias dan semangat. Merah memberi kesan sensual dan mewah, meningkatkan aliran darah dan tubuh yang berkaitan dengan ambisi. Tapi, terlalu banyak warna merah boleh merangsang kemarahan dan agresif.

2. Merah Jambu
Warna ini merupakan gabunga warna merah yang lebih muda yang disebut merah jambu atau pink. Merah jambu merupakan warna yang hangat, emosional, tapi juga lembut dan menenangkan. Warna ini tak hanya melambangkan kasih sayang dan perasaan cinta, serta keanak-anakkan.

3. Oren
Ini merupakan karakter yang mirip dengan merah, tapi lebih feminin dan bersahabat. Warna yang melambangkan sosialisasi, penuh harapan dan percaya diri. Oren atau orange juga dapat membangkitkan semangat, vitalitas dan kreativitas. Dapat menimbulkan perasaan positif, senang, gembira, optimis dan sangat bertenaga. Oren dipercaya dapat mengurangi perasaan tertekan, tetapi bila terlalu berlebihan boleh merangsang perilaku hiperaktif.

4. Kuning
Ibarat warna matahari, cerah, membangkitkan tenaga dan mood. Kuning perlambang semangat dan vitalitas, komunikatif, mendorong ekspresi diri, memberi inspirasi dan memudahkan berpikir secara logis serta merangsang kemampuan intelektual. Warna ini sesuai sebagai warna atau aksen di ruang belajar. Tetapi apabila penggunaan warna kuning yang kurang tepat akan menimbulkan kesan menakutkan.

5. Hijau
Warna ini biasa dikaitkan dengan alam yang menyegarkan, membangkitkan tenaga dan juga mampu memberi efek menenangkan, menyejukkan serta menyeimbangkan emosi. Warna ini sangat elegan, menyembuhkan, mendorong perasaan simpati terhadap orang lain. Pemandangan hijau dapat meredakan stres, memberi rasa aman dan perlindungan. Sayangnya, hijau juga menimbulkan perasaan terperangkap.

6. Biru
Tidak lepas dari elemen air dan udara, berasosiasi dengan alam, melambangkan keharmonian dan memberi kesan lapang. Pemakaian warna biru dapat menimbulkan perasaan tenang dan dingin. Melahirkan perasaan sejuk, tenteram, hening, damai, serta perlindungan. Warna ini kerap diasosiasikan dengan kesan etnik, antik, country Style. Warna biru yang pekat, boleh merangsang kemampuan intuitif dan memudahkan meditasi. Tapi berhati-hatilah, karana terlalu banyak biru, bisa menimbulkan kelesuan.

7. Ungu
Dekat dengan suasana spiritual yang magik, mistik, misteri, dan mampu menarik perhatin. Oleh karena itu, ungu banyak digunakan oleh kaum bangsawan. Warna ini juga berkesan sensual, feminin, antik, anggun dan hangat. Ungu yang gelap dapat memancarkan kekuatan, boleh menambah kekuatan intuisi, fantasi, imajinasi, kreatif, sensitif, memberi inspirasi dan obsesif.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS