AMALAN PENJAGAAN KUKU KAKI


Pastikan kuku kaki anda sentiasa pendek dan bersih.
Kuku kaki tidak seharusnya tumbuh melebihi had hujung jari kaki anda. Bagaimanapun, jangan potong kuku kaki anda terlalu pendek atau terlalu dalam. Ini boleh mengakibatkan tumbuhnya kuku ke arah dalam jari kaki anda yakni mencengkam isi di tepi kuku itu. Sekiranya ini terjadi, ia akan menyebabkan kulit menjadi kemerahan-merahan, keras dan memungkinkan sebarang jangkitan.




Potong kuku kaki anda lurus 
Pastikan anda memotong kuku kaki lurus dan tidak melengkung mengikut bentuk jari kaki dengan pemotong kuku. Memotong kuku anda mengikut bentuk jari boleh menyebabkan kekotoran berkumpul di situ dan menyebabkan cekam ataupun mengakibatkan penumbuhan kuku baru yang mencengkam isi kaki anda.
Rendam kaki anda di dalam air suam selama 10 minit untuk melembutkan kuku kaki dan ini adalah untuk memudahkan anda memotong kuku itu.




Pilih Kasut Yang Sesuai
Pemakaian kasut yang sesuai adalah penting kerana ia bukan sahaja memberi keselesaan malahan memberi sokongan yang baik kepada si pemakai. Kasut yang tidak bersesuaian seperti terlalu kecil, misalnya, boleh mengakibatkan pelbagai penyakit kaki dan juga jangkitan kulit.

Oleh itu, sekiranya anda hendak membeli kasut baru pastikan anda tidak membelinya pada waktu pagi kerana pada waktu ini kaki anda tidak menunjukkan saiz sebenar. Kaki anda hanya akan menunjukkan saiz yang sebenar pada waktu tengah hari dan inilah waktu yang patut anda membeli kasut idaman anda itu.

Kaki yang sihat tidak seharusnya berasa apa-apa kesakitan atau rasa tidak selesa. Pastikan anda berjumpa pakar mengubat sakit pada kaki dan kuku kaki (chiropodist) sekiranya anda berasa demikian terutamanya jika tiada sebarang jangkitan kulit kelihatan. Ini kerana rasa sakit dan tidak selesa itu mungkin satu petunjuk bahawa anda mengalami penyakit lain di kaki.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS