MENYINGKAP FAKTA TENTANG SEKS




Selama hidup, proses pencarian ilmu takkan berakhir. Namun bukan hanya ilmu tentang kehidupan dunia saja yang perlu dicari, sesekali singkaplah ilmu tentang seks. Bukan saja mampu memperbaiki prestasi kehidupan seks, ia juga turut membantu mengekalkan keharmonian suami isteri.

Meningkatkan kesihatan dan kebahagian
Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa hubungan yang dilakukan secara teratur, bersih dan sihat, sebenarnya banyak memberikan manfaat. Secara psikologinya orang yang sempurna dalam kehidupan seksualnya lebih tenang dari yang tidak dapat mengecapnya. Dalam kata lain mereka dapat menikmati hidup dengan aman dan nikmat. Kesimpulan tersebut dibuat oleh Dr. Ted Mellvenna dari San Fransiscos Institute for Advanced Study of Human Sexuality. Pemerhatian yang dibuat mendapati orang yang melakukan aktiviti seks memiliki harapan hidup lebih lama.

Mengatur hormon
Wanita yang melakukan hubungan seksual setidaknya sekali seminggu, aturan haidnya lebih normal berbanding dengan wanita yang belum berkahwin. Seks meningkatkan hormon estrogen. Mereka menikmati hubungan seksual secara teratur, memiliki tingkat estrogen yang lebih tinggi dalam darah. Estrogen ini bermanfaat untuk menjaga kesihatan jantung, merendahkan kadar kolestrol positif, memelihara kepadatan tulang, menjaga kulit sentiasa kenyal dan mencegah tekanan.

Membakar kalori
Ketika melakukan hubungan kelamin, sebanyak 4.2 kalori dari tubuh akan terbakar bagi setiap minit. Lebih baik daripada bermain tenis yang hanya membakar 4 kalori per minit.

Menguatkan otot pinggul
Itu jika dilakukan secara teratur. Semasa mencapai kepuasan, otot pinggul akan berkontraksi keras yang kemudian akan lebih menguatkan tubuh, perut dan punggung anda.

Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
Kajian yang dijalankan kepada beberapa wanita yang mengidap penyakit kanser payu dara mendapati mereka yang pernah mengalami atau mencapai organisme secara teratur, memiliki kekebalan tubuh yang lebih kuat dalam menghadapi penyakit, berbanding mereka yang tidak mencapainya. Organisme akan meningkatkan sel-sel yang berfungsi untuk melawan penyakit hingga 20%.

Mengurangkan stress
Anda tidak perlu mencari hiburan diluar untuk mengurangkan stres kerana aktiviti seksual telah menyediakannya secara semulajadi. Percaya atau tidak, kepuasan hasil hubungan seks umpama ubat penenang. Ketika itu otot-otot akan terasa tegang tetapi relaks dan menenangkan. Biasanya orang yang memiliki kehidupan seksual yang baik jarang merasa khuatir, cemas, gelisah, marah dan panas baran.

Mengurangkan rasa sakit
Bagi yang menderita radang sendi atau sakit urat leher, seks dapat meringankan kesakitan tersebut. Selain daripada manafaat yang disebutkan di atas, terdapat fakta tentang seks yang perlu diketahui seperti yang tersenaraikan di bawah ini.

Info untuk lelaki
1. Lelaki normal boleh melalukan hubungan seksual sekali atau lebih dalam sehari.

2. Sebahagian besar kaum lelaki teringin melakukan seks setiap hari (tujuh kali seminggu) tapi kenyataannya, seminggu tiga kali sudah mencukupi.

3. Lelaki yang tidak merokok melakukan aktiviti seks dua kali ganda lebih aktif berbanding dengan lelaki yang merokok. Kepuasan yang diperolehi mereka juga lebih tinggi.

4. Kelajuan ejakulasi rata-rata sekitar 45km/j.

5. Bila usia meningkat jumlah sperma yang matang akan berkurangan.

6. Lelaki akan merasa puas bila pancutnya air mani.

7. Merokok, mengambil dadah, meminum alkohol, mengambil pil khayal dan memakan ubat-ubatan yang berpanjangan boleh melemahkan syahwat dan mengurangkan jumlah air mani
sihat.

8. Zakar satu-satunya alat kelamin lelaki yang menyeronokkan bila melakukan seks.

9. Penurunan berat badan lelaki mempengaruhi saiz kelamin meraka. Jika berat badan mereka turun 15kg, maka alat kelamin mereka bakal bertambah panjang sekitar 2.5 cm.

10. Alat kelamin lalaki boleh ‘bangun’ empat hingga lima kali ketika sedang tidur.

Perlu diketahui wanita
11. Wanita perlu waktu 20 minit untuk terangsang atau ghairah berbanding lelaki. Oleh sebab itu aktiviti pemanasan amat penting. Sekiranya pasangan mahir menstimulasi pasangan, 11-15 minit sudah mencukupi untuk membuatkan wanita terangsang.

12. Kononnya hanya 1% wanita saja yang mampu merasakan orgasma melalui rangsangan payudara.

13. Wanita yang menunggang atau membonceng motosikal dan menempuh jarak 160km dalam seminggu berisiko mengalami kekurangan sensasi di bahagian intimnya.

14. Semasa melakukan hubungan seks, wanita lebih kerap berfantasi mencapai klimaks berbanding dengan lelaki.

15. Wanita akan merasa puas bila lamanya dapat berasmara.

16. Seluruh tubuh wanita jika dirangsang dengan betul, boleh menaikkan berahinya dari
tapak kaki hingga ke hujung rambut.

17. Khabarnya, orgasme G-spot digambarkan bak sensasi yang bergetar dan bergejolak, sedangkan orgasme klitoris seperti sengatan aliran litrik.

Khusus buat pasangan
18. Lebih dari 100 juta pasangan melakukan hubungan seksual setiap hari.

19. Bagi lelaki yang mempunyai berat 59kg, aktiviti seks boleh membakar 70 hingga 120 kalori, bagi wanita yang mempunyai berat 77kg, kalori yang terbakar adalah antara 77 hingga 155.

20. Kepala klitoris terdiri daripada 8 ribu hujung saraf sedangkan zakar lelaki mempunyai sekitar 4000 saraf sahaja.

21. Gunakan prisip refleksologi dengan urutan di tumit (atau lebih tepat lagi di bawah tulang mata kaki) si dia untuk mengirim signal ke alat kelamin lelaki.

22. Menurut The Journal of Sex Research, kebiasaannya setiap pasangan melakukan pemanasan selama 11 hingga 13 minit sebelum ‘menyelesaikan’ tugas mereka.

23. Panjang atau pendek zakar bukanlah satu masalah. Soalnya yang paling penting adalah besarnya (ukurlilit - lebar). Zakar yang besar atau gemuk (tidak harus panjang) mampu memberikan kepuasan.

25. Salah besar jika anda menganggap kalau kehamilan boleh membunuh ghairah bercinta. Buktinya, hampir separuh dari wanita hamil mengatakan kalau keinginan bercinta mereka tetap sama atau bahkan lebih tinggi daripada saat sebelum hamil.

26. Lelaki dan wanita sama-sama mudah terangsang jika melihat gambar seksi.

Fakta tentang sperma

27. Semasa ejakulasi (sekali pancutan), benih lelaki boleh mengeluarkan 100 juta sperma, hanya 200 yang berjaya mencapai telur wanita. Walau bagaimanapun, hanya satu sperma saja yang mampu menembusi telur tersebut untuk disenyawakan.

28. Jika berlaku persenyawaan dari sperma yang lemah, besar kemungkinan akan berlaku keguguran pada ibu-ibu yang hamil.

29. Cairan sperma mengandungi zat besi dan kalsium yang terbukti mampu mencegah sakit gigi.

30. Selama hidup seorang lelaki akan menghasilkan 170 hingga 180kg sperma.

31. Dalam satu teh sperma lelaki, terdapat sekurang-kurangnya 5 kalori.

32. Anda alergi terhadap sperma? Konon protein yang berasal dari kelenjar prostat lelaki ini memang boleh menyebabkan gatal atau rasa terbakar pada faraj wanita ataupun bahagian lain pada tubuh.

Di sebalik ciuman

33. Ciuman mampu menjadi ubat sakit gigi kerana penghasilan air liur ekstra bakal membersihkan rongga mulut, tetapi berhati-hatilah kerana ciuman dan air liur boleh menjadi medium penularan penyakit.

34. Ciuman selama satu minit akan membakar 26 kalori.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS