KAEDAH MEMAKAI CINCIN DALAM ISLAM


Bertepatan dengan kandungan antara Nasihat Nabi Muhammad S.A.W. kepada Saidina Ali K.W. sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W.

Nabi Muhammad S.A.W. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:
1. jari manis
2. jari kelingking (anak jari)
Jangan memakai pada jari:
1. Jari tengah
2. Jari telunjuk

Nabi Muhammad S.A.W. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut A.S. . Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam.

Nabi Muhammad S.A.W. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi dapatlah kita pahala.

Menurut Imam Syafie, "Kepada lelaki, pemakaian cincin perak di jari kecil sebelah kanan(kelengking) adalah dibenarkan dan jika ia mahu dijari kecil sebelah kiri juga dibenarkan kerana kedua-duanya adalah sah dari Nabi Muhammad S.A.W. Namun yang masyhur adalah sebelah kanan yang afdal kerana ia sebagai perhiasan, dan kanan adalah mulia. Tambah imam Syafie, "memakai cincin di jari tengah dan jari telunjuk adalah dilarang".

Berdasarkan sebuah hadith dari Saidina Ali R.A. "Rasulullah S.A.W. melarang memakai cincin di jari ini atau ini, katanya dengan menunjuk kearah jari tengah dan yang berikutnya.

Kebolehan memakai cincin perak atau silver:Berdasarkan sebuah hadith, "Tatkala Nabi Muhammad S.A.W. ingin menulis surat kepada orang Rom. Beliau telah diberitahu bahawa mereka(orang Rom) tidak akan membaca mana-mana surat melainkan ada cop keatasnya, maka baginda pun mengambil cincin peraknya, Ia bagaikan seperti aku melihat sesuatu yang berkilat di tangannya, dan diukir dengan perkataan Muhammad Rasulullah" Hadith Riwayat Bukhari

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

9 TEKNIK MENGHISAP PAYUDARA ISTERI DENGAN BETUL

HUKUM HISAP ZAKAR SUAMI

15 SEBAB SUAMI TOLAK SEKS